Letecká společnost Norwegian Air Shuttle stále neobdržela licenci a povolení k provozu ze strany Ministerstva dopravy (DOT) Spojených států. Rozhodnutí bylo přijato v září letošního roku a oficiálním zdůvodněním ze strany amerického regulátora je, že žádost je třeba důkladně posoudit a proto není možné ji vyřídit ve zrychleném řízení.


Společnost Norwegian Air Shuttle totiž žádá o přiznání obchodních práv pro svoji dceřinou firmu, Norwegian Air International, která je registrovaná v Irsku, s cílem provozovat své lety v rámci platných dohod „Open Skies“ dohody mezi EU a třetími zeměmi, včetně USA. Podle názoru Bjørna Kjose, zakladatele a výkonného ředitele Norwegian, je tento postoj čistě politickou záležitostí, kdy DOT podléhá lobbistickému tlaku a činí ústupky americkým dopravcům, pilotům letecké asociace USA a ostatním skupinám, které zastupují zaměstnance amerických leteckých společností.
[quote font=”0″]Bjørn Kjos: Děláme přesně to, co Obamova administrativa chce: vznikají americká pracovní místa, přivážíme turisty do Spojených států a nabízíme Američanům levné létání. Transatlantickému trhu již dlouhou dobu dominují aliance, kterým bylo umožněno ovládat trh prostřednictvím vysokých cen a omezené nabídky. [/quote]

Bjørn Kjos, zakladatel a výkonný ředitel Norwegian; zdroj: skift.com

Bjørn Kjos, zakladatel a výkonný ředitel Norwegian;
zdroj: skift.com

Podle názoru amerických dopravců a odborových centrál by provoz norského dopravce registrovaného v Irsku znamenal ohrožení dohod o otevřeném nebi a šel by proti jejich smyslu, přičemž poukazují na dva zásadní problémy:

  1. Norwegian Air International využívá posádek složených z občanů Thajska a dalších asijských zemí, kteří jsou ochotni pracovat za mnohem nižší mzdy a tím že dochází k narušení pravidel hospodářské soutěže;
  2. Údajně by bylo obtížné pro letecký úřad Irské republiky kontrolovat letadla Norwegian Air International a dodržování předpisů, protože společnost nebude létat do země, kde plánuje zaregistrovat svá letadla.

Kjos naopak zdůrazňuje, že jeho cílem je rozbourat současný model fungování transatlantického leteckého trhu, který je silně kontrolován, což je možné doložit faktem, že více než 85% všech letů je provozováno jednou ze tří existujících leteckých aliancí. Tím je existující konkurence do jisté míry jen formální, což má za následek soustavné zvyšování cen přepravného. Norwegian Air International chce tento stav změnit a trh rozhýbat nabídkou atraktivních cen, například nabídkou 240.00 dolarů za let Gatwick-New York. [quote font=”0″]Ředitel Kjos: Naším cílem je, aby si dostupné tarify mohli dovolit všichni, a to nejen v rámci Evropy či v USA, ale i na transatlantických letech. [/quote] Konání a kroky DOT opět otevírají diskusi o vhodnosti a nutnosti administrativních regulací letecké dopravy a zda jsou podobná protekcionistická opatření v dnešní době na místě. Ředitel Kjos zastává názor, že americké vládě nezbývá nic jiného, než povolení k provozu vydat, protože společnost splňuje všechny zákonné a regulační požadavky pro lety do USA. Norwegian Air International získal certifikát Irského leteckého provozovatele v již únoru tohoto roku.

Leave a Reply