Pondělí, Leden 21, 2019

Provoz na nové železniční trati mezi Londýnem a Oxfordem bude zahájen 26. října 2015

Provoz na nové železniční trati mezi Londýnem a Oxfordem bude zahájen 26. října 2015

Ve Velké Británii pokračuje závod v utrácení peněz z dopravních fondů EU. Letos v listopadu bude zahájen provoz na nově vybudovaném železničním spojení mezi Londýnem a Oxfordem.

Vlastně to bude docela slavný okamžik: po více, jak sto letech totiž bude zprovozněna nová železniční trať mezi většími městy Anglie; doposud byly realizovány víceméně lokální projekty.

Projekt nového železničního spojení mezi Londýnem a Oxfordem byl prvně představen ORR a veřejnosti v roce 2002. S pověstnou britskou důkladností tak začal kolotoč schvalovacích procesů, veřejných projednávání, odvolávání se proti stavbě ze strany různých organizací a spolků, až definitivně, po takřka třinácti letech, mohou dělníci odhodit své lopaty, srknout si z láhve neprémiového ovocného nápoje značky Strongbow (kterýžto byl letos v létě velmi propagován v českých televizích, jakožto to nejlepší, co lze na poli ciderů najít…) a s uspokojením se odebrat do nejbližšího pubu – je hotovo.
Kombinací vlastního rozpočtu a dotací z fondů EU (zde se jasně ukazuje, že myšlenka premiéra Camerona o odchodu z EU by nemusela mít v budoucnu malé následky…) došel projekt k výsledné částce necelých 4 miliard korun (130 milionů liber šterlinků). Kombinací výstavby nového kolejového tělesa a renovací stávajícího, vznikla de facto nová železniční trať pro maximální rychlost 200km/h. Na této trati budou celkem čtyři stanice: Bichester, Islip, Oxford parkway a Oxford. Stávající doba jízdy z Londýna – Marylebone do centra Oxfordu prostřednictvím přímého železničního spojení je hodina a 49 minut, jízdní doba po nové trati bude 66 minut.
Na trati budou nasazeny modernizované  jednotky s dieselovým pohonem (DMU) Class 168/1(2). Jedná se o tří a čtyř vozové motorové jednotky, jež jsou od roku 1997 vyráběny Bombardierem v jeho produkční továrně v Derby a koncepčně patří do výrobní řady, kterou Bombardier pojmenoval Turbostar.
Class 168 Chiltern Railways Diagram 1.PNG

BR Class 168/0, původní DMU vyráběná od roku 1997 do roku 2004. Autor Peter Skuce, Zdroj Wikipedia

 
BR Class 168/2, modernizovaná verze řady 168/0. Tato je vyráběna od roku 2012. Autor Oxyman, Zdroj Wikipedia

V rámci výstavby této nové tratě byla zcela zrekonstruována i železniční stanice v Bichesteru. Její nová podoba je následující:
The new-look Bicester Town station
Předposlední stanice na dané trati, Oxford Parkway, pak bude vypadat zhruba tako:
Oxford Parkway design
Pravdou je, že jednotky řady 168 vůbec nevypadají špatně – a to ani ona původní verze z roku 1997. Ve srovnání s RegioNovou, která brázdí naše koleje, vypadá DMU od Bombardieru jako sci-fi:

Tedy tuto dnešní aktualitu můžeme uzavřít povzdechem, který by se dal velmi lehce parafrázovat do znění „tichá závist“.

Related posts

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogerům se to líbí: