Zatím je to docela zajímavá hádanka: podaří se evropskému výrobci Airbus Industries narušit podíl Boeingu 787 Dreamliner v segmentu středních a dálkových letů? Možná. A zásadní slovo v takovém případném scénáři může sehrát právě Airbus A330 NEO (New Engine Optimisation).

Výroba a testování tohoto modelu se Airbusu příliš nevydařila, došlo ke zdržení v dodávkách motorů Trent 7000 od anglického výrobce Rolls-Royce, což v Tolouse nevyvolalo příliš nadšení – přeci jen konkurenční boj mezi dvěma hlavními výrobci dopravních letadel – Boeing a Airbus, je příliš těsný, než aby mohl výrobce v klidu akceptovat spoždění ve výrobě, ať již by bylo jakékoliv.
Nyní se tedy dočkali nejen fanoušci letecké dopravní techniky, ale i dopravci,kteří se netají názorem, že Airbus A380 není zrovna favoritem pro jejich nákupy, a raději by uvítali možnost wide-body modelu, který by kapacitně vyhovoval dopravním nárokům dopravců na středně dlouhé a dálkové trasy při zachování příznivých ekonomicko-provozních parametrů. Konec konců, v odborných médiích se objevila informace,která zmiňuje možné nasazení právě Airbusu A330 NEO na trasu Londýn – Kuala Lumpur v letech 2019, resp. 2020.
Jedním ze zásadních parametrů, na který výrobce upozorňuje, je snížená hmotnost letounu díky kompozitním materiálům stejně, jako je tomu u rivala Boeing 787 Dreamliner, či sesterského modelu Airbus A350. Díky tomu vzrostla konfigurace vzletové hmotnosti letounu na 251 tun, což má pozitivní dopad na spotřebu paliva a vzdálenost doletu stroje.
Video ze zkušebního letu:

Leave a Reply