Site icon Dopravní Magazín

Arriva London nasadila do provozu nový typ městského autobusu: Enviro 400h City

Už delší dobu jsem se nevěnoval aktualitám z oblasti autobusové dopravy – dnes se to pokusím napravit krátkou aktualitou ze severního Londýna, kde dopravce Arriva London nasadil na konci roku 2016 do provozu flotilu nových vozů Enviro 400h City.

Ve Velké Británii mezi sebou soupeří dva výrobci autobusové dopravní techniky: Alexander Dennis, sídlící ve Skotsku a Wrightbus, jehož centrála se nachází v Severním Irsku. Prvně jmenovaný ovládá většinu výrobní kapacity na zdejším trhu, což vyjádřeno v procentech tvoří cca 44% trhu na poli dodávek autobusové dopravní techniky ve ve Spojeném království Velké Británie a Serverního Irska. Výrobce Wrightbus situaci lehce znepřehlednil v roce 2012, kdy představil městský model Nový Routemaster (ikona londýnské autobusové dopravy se jmenovala právě Routemaster…); a i když londýnský operátor městské dopravy, Transport for London, zařadil prostřednictvím dopravců do provozu zhruba tisícovku Nového Routemasteru, ani to nestačilo na zvrat v tržním podílu.
A zatímco Nový Routemaster je skutečnou ikonou londýnské městské autobusové dopravy, kterou nelze přehlédnout, Alexander Dennis se vydal cestou méně komplikovanou: koncem roku 2015 představil novinku v nejoblíbenější modelové řadě Enviro – hybridní model Enviro 400h City.
Co se týče dizajnu, daný model nijak nevybočuje ze základní vzhledové linie řady Enviro – až na jednu jedinou výjimku – a tou je prosklená část bočního schodiště, která se až velmi podobá prosklené části schodiště, kterou u svého modelu Nový Routemaster použil výrobce Wrightbus v roce 2012. Náhoda?
Interiér vozu se v zásadě neliší od předchozích verzí Enviro – snad jen paskvil v podobě železného zábradlí u prostřední sedačky petimístné lavice na zádi spodní paluby – to asi chtělo velkou odvahu.

Druhým detailem, který mne zarazil, je instalace klasických zářivek do tělesa vnitřního osvětlení. To je v době, kdy se většina dopravců (a nejen dopravců…) snaží zářivky zaměnit za tělesa s LED diodami, poměrně zvláštní. Co lze naopak vyzdvihnout, tak zcela určitě sedačky, které jsou pohodlnější, než u standardního modelu Enviro 400.
Pracoviště řidiče, které je dle místních zvyklostí uzavřené vůči okolí, kopíruje zcela věrně rozložení přístrojů a ovládacích prvků ze základní verze Enviro. Přístrojový štít je pojat stejně minimalisticky, jako je tomu již od počátku výroby této modelové řady. Stropní prostor kabiny řidiče pak vyplňuje pouze dvojice monitorů, na nichž může řidič sledovat dění v interiéru vozu a exteriér vozu; druhým instrumentem je pak elektronická jednotka, jež obhospodařuje zobrazovací diplej v čele vozu, na němž je cestujícím indikována aktuální trasa.
Celkově vzato, Enviro 400h City je poměrně vydařený model, s nízkou úrovní hluku v interiéru, vstřícný k cestujícím (klimatizační jednotka v obou podlažích, pohodlnější sedadla pro cestující) i k řidiči (samostatná klimatizace, přehledně uspořádaný pracovní prostor, excelentní výhled před vůz…). Zda se podaří jinému výrobci autobusů alespoň lehce podráždit “Dennisovy patráky” novým, lepším vozem, je ve hvězdách.

Exit mobile version