Výrobce Bombardier je nejvíce znám jako výrobce železniční dopravní techniky. Do jeho portfolia však patří díky divizi Aerospace i letadla.

A jakkoliv nepředpokládáme, že by se stroje řady Bombardier CS staly stejně úspěšnými, jako je tomu v případě konkurenčních výrobců Airbus Industries a Boeing Company, nejsou úplně bez šance.

Jak uvádí sám výrobce, stroje řady CS by měly vynikat zejména nižší spotřebou (údajně o 15 až 20%), než jejich přímí konkurenti – tedy Airbus 319 NEO a Boeing 737 MAX7. Samozřejmě se nabízí myšlenka, že by takové stroje mohly být vítaným doplňkem do flotil nízkonákladových leteckých dopravců, ale to se nestane – oba největší low-cost hráči na Evropském evropském trhu, tedy Ryaniar a easyJet, zcela určitě neopustí model, v němž provozují dopravní techniku pouze od jednoho výrobce – snižují tím jednak cenu vlastního nákupu nových strojů, a nemusejí školit personál údržby (za poměrně vysoké částky) na jiný typ.
Přesto by stroje Bombardier CS100 a Bombardier CS300 nemuseli nemusely být úplně bez šancí – zejména na “svém, domácím” trhu, tedy v Kanadě a USA, by mohl oslovit více jak 40 dopravců, kteří poskytují služby v rámci jednoho trhu – regionu, případně poskytují služby leteckých linek do sousedního státu, na střední vzdálenost. Pokud se budeme držet zavedených zdrojů, pak lze s jistotou říci, že Bombardier CS100 se objeví ve flotile leteckého dopravce Swiss Air. A pokud nezruší svoji objednávku na 60 kusů CS300 Lufthansa, uvidíme tyto stroje i v rámci spojů skupiny Lufthansa Regional.

C_series_interior

Zdroj: Planespictures.com

Letadla řady CS, Bombardier CS100 a CS300 se od sebe liší pouze konfigurací interiéru. CS100 nabízí konfiguraci do maxima 100 míst, CS300 pak maximálně 135 míst. Oba stroje budou osazeny motory Pratt&Whitney PurePower v provedení PW1500G. Ovládání a řízení letadla je řešeno prostřednictvím elektroniky – tzv. fly-by-wire prostředí, v němž již neexistují mechanické komponenty. Stejně tak i rozvržení přístrojů a ovládacích prvků v kokpitu je – dle tvrzení výrobce – navrženo tak, aby bylo ještě přehlednější a intuitivnější, než je tomu doposud zvykem.
Přesto se uvedení tohoto stroje do provozu neobešlo bez zádrhelů: při jedné z prvních pozemních zkoušek došlo k selhání jednoho z motorů, následkem čehož byl zničen motor jako takový a zároveň bylo poničeno křídlo trupu letadla, a poškození bylo zaznamenáno i na draku letadla na trupu letadla v bezprostřední blízkosti křídla. Výrobce motorů musel tedy přepracovat konstrukci v neuvedených detailech a následný první let, který se uskutečnil v sobotu, 27. února, skončil bez sebemenších potíží. Z tohoto letu jsme na Youtube našli dvě videa – v záhlaví článku je záznam startu letadla (take off), na videu pod tímto odstavcem je záznam přistání letadla (landing). Co mne zarazilo: po dosednutí letadla na dráhu jsem nezaznamenal (alespoň ne na tomto videu) použití thrust reversal – tedy “obraceče tahu motoru”, který se u letadel běžně používá pro zvýšení brzdného efektu. Počasí sice bylo perfektní, a ze záběrů se nezdá, že by v místě přistání panovaly extrémní povětrnostní jevy, avšak u oficiálního prvního letu stroje bych očekával, že piloti thrust reversal použijí – i kdyby to mělo mít pouze minimální brzdný efekt a byl by to jen efekt “pro oko”


Poslední video pak přináší poznatky šéf pilota Swissu, Petera Kocha na typ stroje, jež si dopravce Swiss European Airlines u Bombardieru objednal.

Počet Komentářů: 9

  • Dobrý den,
    předně díky za článek a mám dva postřehy:
    – první se týká gramatiky v části věty začínající “Přesto by stroje Bombardier CS100 a Bombardier CS300 nemuseli být… Tady prosím opravit “i” za správné “y” ve výrazu “nemuseli”, nejspíš vzniklo nedopatřením.
    – druhý, možná diskutabilní, se týká nepoužití “obraceče”. Video nepatří mezi nejkvalitnější, přesto při jeho přehrávání vidím od cca 25 sekundy záznamu zjevné “rozjetí” motorové gondoly, což je právě znakem “reverzování”. Tedy bych si z tohoto úhlu pohledu dovolil napsat, že byl po dosednutí použit.

    • Dobrý den, děkuji za upozornění – chyba bude opravena a mohu Vás ujistit, že opravdu nebyla úmyslná – snažíme se držet lepší gramatickou i pravopisnou úroveň, snažíme se být (v tomto ohledu) lepší, než třeba redaktoři iDnes 😀
      Co se týče reversu, tak se bez ´mučení přiznávám, že jsem si video prohlédl ještě několikrát a zaměřil jsem se na úsek od Vámi udaného času, ale prostě to vážně nevidím…

      • Pokusím se to popsat, protože přílohu, na které bych to graficky znázornil, touto cestou nelze poslat. Tedy – od momentu, kdy se pravý motor letadla po dosednutí dostane za v popředí vlající červený praporek (cca od 26. sekundy záznamu), se začne vertikálně dělit (rozjíždět) gondola motoru a postupně se viditelně zvětší otvor mezi předním a zadním dílem gondoly (viditelné jako tmavý pruh). Při full-screen zobrazení se zřetelně gondola “rozestupuje”, tak to aspoň vidím já :-))

        • aha, teď už to vidím. A dokonce už vím, co mne zmátlo: říká se, že pilot by měl revers využít co nejdříve po dosednutí na dráhu – takže já se zaměřil na úsek 22 sec – 24 sec, a to se ještě nic nedělo. No a pak už jsem asi sledoval letadlo jako takové, ne přímo motor…

  • Dobrý den, také děkuji za článek a určitě byste se neměli ohlížet na úroveň gramatiky a jazyka třeba iDnes, to by byla laťka hodně nízko 🙂 Takže si prosím ještě opravte “evropském trhu” (malé “e”).
    Dále namísto “Swiss Air” by mělo být “Swiss International Airlines”, stejně jako “Airbus” je již několik let prostě “Airbus” a nikoli “Airbus Industries”.
    U systému řízení “fly by wire” samozřejmě mechanické komponenty existují (např. servomotory pohánějící mechanismus ovládání řídících ploch letadla) – akorát tyto mechanismy jsou umístěny až přímo u řídících ploch a přenos impulsů z řízení se děje elektricky, bez mechanických komponentů.
    Dále je chyba ve větě: “následkem čehož byl zničen motor jako takový a zároveň bylo poničeno křídlo trupu, a poškození bylo zaznamenáno i na draku letadla v bezprostřední blízkosti křídla” – co je “křídlo trupu”? Nemělo být třeba “křídlo u trupu”? A chbné je i “draku letadla v bezprostřední blízkosti křídla” – protože i křídlo je součástí draku, asi mělo místo “draku” být “trupu”.
    Jinak byl bych trochu opatrný s těmi úvahami o úspěšnosti typu oproti Boeingu nebo Airbusu – CSeries bude takový “mezičlánek” mezi největšími dosavadními letadly kategorie Regional Jet a nejmenšími letadly pro střední tratě (B737, A320) a u kapacity kole 130 míst bude hodně záležet na konkrétním zaměření jednotlivých dopravců, zda potřebují spíše typovou řadu větších letadel nebo menších. Každopádně hlavní typ typových řad B737MAX i A320neo je kolem 180 míst, verze s kratším trupem (A319neo, B737MAX7) už budou v některých oblastech zatíženy kompromisy a CS300 tak může být v kategorii kolem 130míst opravdu lepší.
    Hezký den, JiŽ.

    • Heh, budu stručný: evropa je opravena, díky. Swiss Air zůstane tak, jak je, neboť níže v článku je úplný název uveden – takže je jasné, že se nejedná o chybu, anžto o zjednodušení. K dalším námitkám ohledně přesného, odborného názvosloví: dám na vás, nejsem odborník a proto doufám ve shovívavost čtenářů. Fly-by-wire: myslím si, že není třeba doplnit, každému je asi jasné, že klapky se například “samy od sebe” vážně nevysunou a že tedy “finální” komponenta musí být mechanická…
      Další Vaše námitka ohledně úspěšnosti je diskutabilní: neříkám, že se bude jednat o úspěšný produkt na trhu. Pouze jsem podotkl, že na domácím trhu v USA může tento typ letadla uspět u menších, regionálních společností, kterých je tam docela dost – to není nic, co by mělo budit vášně a ostřejší debatu.
      Jinak samozřejmě děkuji za Vaše námitky – když už nic jiného, je vidět, že se najde někdo, kdo naše články čte. Mimochodem, ve Vaší reakci máte hrubku:
      “A chbné je i „draku letadla v bezprostřední blízkosti křídla“ – protože i křídlo je součástí draku, asi mělo místo „draku“ být „trupu“.”… Avšak jsem si jistý, že se jedná o překlep 😉

  • No, já myslím, že než na to vlítnou kluci Airways.cz, s pomocí příspěvků vycizelujeme bezva článek :-)) !
    Hezký den a těším se na nové zajímavé články.

    • to bude hezké, jen je škoda, že jsem to nevycizeloval ještě před tím, než to vůbec vyšlo. No a za druhé – mám obavy, že wordpress mi neumožní změnit autorství článku na “rpet a polovina obyvatel ČR” 😀

Leave a Reply to rpetCancel reply