Pro Hitachi Europe to měl být ten slavný den, kdy měla být do ostrého provozu nasazena jednotka BR Class 800 (Hitachi A Train). Neméně slavný den měl zažít i dopravce GWR (Great Western Railway), jenž měl být provozovatelem této bi-modální jednotky, která byla zařazena doprogramu InterCity Express. Jenže, onen slavný den se poněkud zvrtl.

Pro připomenutí: jednotka BR Class 800 koncepčně vychází z modelové řady Hitachi A Train, což je označení pro širší modelovou řadu EMU a E-DMU jednotek, které výrobce představil již v roce 2007 během testovacích jízd v Japonsku. Následně, v roce 2009, bylo do Velké Británie výrobcem dodáno 29 jednotek, které pod označením BR Class 395 Javeline obsluhují jihovýchodní část VRT tratě HS1, která slouží pro provoz VRT jednotek Eurostar mezi Londýnem, Paříží a Bruselem.
Pro potřeby vozby VRT souprav v rámci programu InterCity Express musel výrobce osadit jednotky řady 800 novým softwarovým řešením, částečnou úpravou skeletu přední části karoserie řídících vozů a vylepšeným interiérem. Výroba souprav v dílčím provedení probíhala v japonském závodě Hitachi Kasado, kompletace pak byla řešena v anglickém závodě Hitachi Newton Aicliffe. Po jízdních zkouškách na zkušebním okruhu v české Velimi a na tratích v okolí anglického Exeteru, bylo naplánováno nasazení do ostrého provozu na 16. října 2017.

Hlášení cestujícím: omluvte prosím zpoždění vlaku číslo…

Prvního přídělu zděšení se dočali technici depa St. Philip’s Marsh v Bristolu krátce po 4. hodině ranní, kdy začali s přípravou první jízdy soupravy 800013, která měla směřovat z Bristolu do Londýna. Pamatuje si na písničku Jaroslava Nohavici, v níž zpěvák popisuje situaci, kdy našim jednotkám 680 Pendolino zamrzly CD-Romy? Zde to bylo podobné: u soupravy 800013 software prostě nenaběhl vůbec, technikům se na displejích notebooků objevila velmi stručný výpis “critical error”. A i když se technikům podařilo nesprávně pracující software promptně přeinstalovat a diagnostikou ověřit jeho funkčnost, první slavnostní jízda řady BR Class 800 nabrala zpoždění 25 minut (plánovaný odjezd 0600, skutečný v 0625)  již na odjezdu z Bistolu.
Aby toho nebylo málo, v průběhu cesty musel strojvedoucí několikrát snížit rychlost soupravy hluboko pod plánovanou maximální rychlost, opět z důvodů signalizace závady software – což ovšem nebylo vše. Díky přítomnosti redaktora BBC, který se “slavnostní” první jízdy zúčastnil, byla široká veřejnost obeznámena s výhodami, jež poskytuje klimatizace.
800-aircon
Další neplánovaná rána osudu zastihla nebohou soupravu 013 (jaká ironie…) ve městě Maidenhead, kde je nutné měnit trakci z nezávislé na elektrickou. Jeden z pojistných ventilů ovládání sběrače zůstal zablokován v základní pozici (svěšený sběrač), díky čemuž nebylo možné sběrač elektrické trakce zdvihnout. V rámci nastalé paniky byl strojvedoucím resetován celý řídící software jednotky – což zabralo přibližně 10 minut. Až poté bylo možné zběrač zdvihnout, a celý ansábl se vydal se značně pocuchanými nervy plnou parou k Londýnu.
Na nádraží Londýn Paddington tak první souprava řady 800 přijela se zpožděním 45 minut. Podle mého zdroje z Network Rail byla nálada manažerů GWR, kteří na nádraží Paddington soupravu přivítali, hluboko pod bodem arktického mrazu.
Mezitím,v čase 0715, se na svoji první (a taktéž prozatím poslední) cestu vydala souprava 800015 (neověřený údaj), která svoji cestu z Londýna do Bristolu absolvovala bez incidentů, či jiných naschválů. Stejně tak i spoj do Swansea, který opustil Londýn v 0815, zvládl svoji cestu bez sebemenších obtíží.
Přesto byly všechny soupravy prozatím staženy z provozu a techničtí zástupci výrobce dodali, že u všech jednotek bude přehrána nová verze řídícího software a jednotky projdou kompletním diagnostickým testem.
Abych však Hitachi Europe nekřivdil: výkonná ředitelka Hitachi Europe Karen Boswell se k nastalé situaci postavila čelem, když novinářům později téhož dne řekla:

Technické problémy, jimž museli cestující čelit, jsou naprosto neslučitelné se standardy společnosti Hitachi. Musíme svoji práci dělat lépe a víme, že ji umíme dělat lépe.

Kdy se pýcha dopravce GWR vrátí zpět na koleje prozatím není jisté.

 

Leave a Reply