Site icon Dopravní Magazín

Británie prodala podíl v Eurostar za příjemných 757 milionů liber

Příjemných proto, že odborná veřejnost očekávala výnos poloviční. Přesto je prodej podílu vnímán poměrně negativně – proč se stát zbavuje podílu v úspěšné společnosti?

Podíl, který Velká Británie v Eurostar držela, byl prodán dvěma zájemcům, kteří v soutěži společně podali nejlepší nabídku. 70% britského podílu by měl odkoupit fond Caisse de dépôt et placement du Québec a 30% by měl odkoupit bristký investiční fond Hermes Infrastructure.

Prodej podílu v Eurostar Incorporation není přitom nijak překvapivý, britská vláda se v roce 2013 rozhodla prodat své podíly v různých společnostech a jako cílovou částku, jež by měla za prodeje podílů utržit, má dosáhnout hodnoty 20 miliard liber šterlinků.
Přesto se však odborná veřejnost pozastavila nad faktem, že se britská vláda zbavuje podílu ve společnosti, jež vykazuje každoročně zajímavých finančních výsledků a ekonomové tvrdí, že tento trend bude pokračovat i v nejbližších třech letech. Co tedy vládu Spojeného království vedlo k prodeji podílu, který mohl být zhodnocen daleko lépe?
Tomu, že výnos z prodeje by v budoucnosti mohl být mnohem lepší pro britskou státní kasu, nasvědčuje i fakt, že Eurostar si v posledních deseti letech vede velmi dobře finančně, podařilo se navýšit počet cestujících a zároveň byl ohlášen i nákup nové dopravní tecniky (psali jsme v aktualitě), čímž se rapidně zvýší kvalita poskytované služby. Dopravce navíc nešetří sebevědomím a na příští rok ohlásil novou linku mezi Londýnem a Amsterodamem.
Položme si tedy čistě řečnickou otázku: nebyl prodej podílu poněkud předčasný?

Exit mobile version