Zvěsti o choutkách nízkonákladového dopravce Ryanair na poli long-haul letů jsou známé již nějakou dobu a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by Ryanair měl na poli dálkových letů opravdu začít působit. Nicméně, světlo světa zřela jiná báchorka – ta, v níž se Ryanair stává feederem LC dopravců.

Podstata tohoto byznysu není nic nového: Virgin Atlantic má své (neúspěšné) Little Red, British Airways mají svoji Iberii (kde vlastníkem obou zmíněných je IAG). Budeme-li tedy brát v úvahu obchodní model, kde si jednotliví partneři v rámci jedné firmy (či skupiny) “dodávají” (feedují) cestující z short-haul letů na ty dálkové, není co komentovat ani co kritizovat. Ovšem verze “Ryanair co by feeder BA a Virginu”?

Zpráva zpatřila světlo světa zhruba před týdnem a od té doby lze sledovat tanečky “Ano – Ne”. V pozici “Ano, je to tak” se objevil CEO Ryanairu Michael O’Leary, v pozici striktního “ne, s Ryanairem o ničem takovém nejednáme” se pak objevila (tradičně) nejmenovaná tisková mluvčí nadnárodní skupiny IAG, která je vlastníkem (nejen) BA. Tím by celá taškařice pravděpodobně upadla do zapomění, nebýt následného drobného O’Learyho doplňku:

Co se týče dálkových linek, nevidím důvod, proč by se něco takového nemohlo začít realizovat již letos na podzim

a hned nastínil i onu myšlenku na spolupráci BA a Ryanairu:

Dokážeme si představit model spolupráce mezi námi a IAG – v úvahu připadá vytvoření společné základny na letišti Stansted. Jsme v kontaktu i s dopravci Virgin Atlantic a Norwegian Air Shuttle o podobném modelu spolupráce na letišti Gatwick

A tady už lze najít drobný zádrhel: pokud by Ryanair skutečně připravoval vstup na dálkové lety, pak by dávalo smysl, pokud by byl feederem sám sobě a nikoliv konkurenční skupině IAG, či dopravcům Virgin Atlantic a Norwegian. A z téhož lze odvodid následnou otázku “je-li pravdivá informace, že Ryanair jedná s IAG o užší spolupráci”, proč by investoval čas do přípravy dálkových letů?
Pravděpodobnější variantou se zdá být – paradoxně – ta, v níž vystupuje Ryanair co by feeder pro jiné dopravce. Pointa této doměnky je skryta ve skutečnosti, že k dálkovým letům chtěl Ryanair využít společnost Aer Lingus, v níž drží podíl – prozatím. Na konci tohoto roku totiž dojde k finálnímu uzavření transakce, v jejímž rámci Ryanair prodal svá aktiva v Aer Lingus právě nadnárodní skupině IAG.
Nechme se tedy překvapit, co ze současné mediální taškařice nakonec vznikne.

Leave a Reply