Všichni asi známe přísloví “nevstoupíš dvakrát do stejné řeky”. Realita však může tuto teorii lehce podkopnout.

O čem že to je?

O výstavbě vysokorychlostní železnice HS2 (High Speed 2). Kolem tohoto tématu se za posledních pět let vyrojilo spoustu informací. Některé lehce nadnesené, hýřící optimismem, jiné pak pracovaly s nádechem skepticismu. Bylo na čtenáři, aby si vybral. A většina z nás asi tak nějak doufala, že se nebude opakovat scénář, který doprovázel výstavbu VRT HS1 – ten byl popsán na stránkách DoMa v tomto článku.

Pokud jste tedy věřili tomu, že se Britové poučí ze svých omylů, pak jste se – bohužel – zmýlili.

Lord Tony Berkeley, člen dolní komory parlamentu (MoP) Velké Británie

Novodobou aférku kolem výstavby nové VRT s názvem HS rozpoutal Lord Tony Berkeley. Ve svém referátu, který zhodnotil stávající situaci projektu HS2 si rozhodně nebral servítky – a daňový poplatník se nestačí divit.

Podstata problému tkví ve faktu, že ještě před tím, než byly zadány požadavky na jednotlivé části projektové dokumentace realizace jednotlivých fází výstavby HS2, někdo si zcela záměrně “pohrál” s ekonomickými ukazateli. Zjednodušeně řečeno, někdo zfixloval čísla.

Původně se totiž počítalo s tím, že celá výstavba HS2 vyjde na 50 miliard liber. Jistě, nikdo asi nebude tak naivní, že by věřil tomu, že se konečný účet zastaví právě na oné hodnotě. Pár miliard sem, pár miliard tam… – vzpomeňme si na Blanku, to byl zase “náš” příspěvěk k zodpovědnému plánování. Jenže v Británii to malinko “vyšperkovali”, dali tomu příchuť kriminálního deliktu – a to už by nemusela být legrace.

Lord Berkely se totiž nechal slyšet, že on a někteří další, nejmenovaní členové komise, která dozoruje vlastní přípravné a projektové práce k výstavbě HS2, byli úmyslně uvedeni v omyl tím, že jim byly předkládány nepravdivé informace o přínosech a ekonomických benefitech vysokorychlostního spojení HS2, ježto mají za následek velmi nereálná očekávání.

Proti této interpretaci se okamžitě postavili promotéři kampaně “Connecting Britain”, kteří ústy jejich lídra, Sira Richarda Leese podotkli, že Berkely “pouze interpretuje svůj vlastní pohled na věc” – a že se rozhodně nejedná o popis skutečného stavu věcí. A dodávají, že přeci není problém si stav projektu, včetně doposud vložených investic, zkontrolovat ve finální zprávě, která byla vládě a britskému ministerstvu dopravy předložena v závěru loňského roku.

Na což Lord Berkely okamžitě kontruje veřejně prostřednictvím tisku, že to tedy opravdu problém je, když se jedná o neveřejný dokument, k němuž nemají přístup ani členové oné již zmíněné kontrolní komise.

Po tomto prohlášení se o celou věc začala zajímat média, a na veřejnost se pravděpodobně poprvé prokutalo číslo 108 miliard liber šterlinků – což je dle kontrolní komise hodnota, na níž bude vypsán “závěrečný účet” výstavby HS2. Nepříjmené, chtělo by se říci – při vědomí, že vládou deklarovaná částka se prý “zcela určitě” zastaví na hodnotě 56 miliard liber.

Zvláštní, mohlo by vás napadnout, pokud by jste se dostali k průzkumům veřejného mínění, v níž se až nepříjemně často objevují názory, že by opravdu mohlo být lepší, kdyby se konečně elektrifikovala železniční infrastruktura na severu Anglie, včetně Skotska; nebo že by fakt bylo asi o dost lepší, kdyby měli cestující k dispozici více regionálních spojů v pravidelném taktu napříč celou zemí…

Divné, mohli by jste říci, pokud by jste viděli srovnání výtežnosti HS ve finanční hodnotě, která v roce 2015 zněla asi tak, že za každou jednu investovanou libru získají regiony, jimiž VRT HS2 povede, zpět 2,30 libry. Dnes je ona výtěžnost velmi zásadně zredukována na předpokládanou hodnotu 1,30; maximálně pak na hodnotu 1,50 libry.

Bude se tedy historie v podobě manipulace s fakty opakovat?

Uvidíme.

Leave a Reply