Site icon Dopravní Magazín

ČSA: začátek konce?

Před dvěma dny se napříč tiskem objevila informace, že ČSA, firma s takřka stoletou historií, uvažuje o redukci pracovních míst. Budou čtenáři českých médií svědky pomalé smrti letecké společnosti, která je třetí nejstarší leteckou společností na světě?

Je neuvěřitelně frustrující sledovat postupný rozklad společnosti, která od roku 2003 nedokázala generovat zisk a od dob nástupu politického nominanta Tvrdíka se potácí ve finančních i provozních potížích, ze kterých nenašel cestu ani nový většinový akcionář, letecká společnost Korean Air. A jakkoliv není účelem tohoto komentáře popisovat skutečnosti, díky kterým je dopravce tam, kde je, nelze nezmínit faktor, který měl zásadní vliv na současný stav: od roku 2003 byli na vedoucí pozici dosazováni lidé bez jakékoliv znalosti daného prostředí, což se muselo někde projevit.
Nutno podotknout, že nejen  Jaroslav Tvrdík, který dokázal za svoji politickou kariéru přesvědčit všechny občany ČR o své neschopnosti řídit cokoliv, není jediný, kdo nese vinu. Všichni manažeři, kteří se objevili na postu generálního ředitele ČSA po Tvrdíkovi, nesou svůj díl viny na současném stavu: chaotickým otvíráním (a následným zavíráním) linek, jejichž profitabilita byla zpochybňována z různých kruhů ještě před tím, než byly uvedeny do provozu, či zcela nesmyslný prodej odletových a příletových povolení na letišti Londýn – Heathrow, díky čemuž se účetnictví firmy tvářilo o něco lépe, než jak ve skutečnosti bylo, zatím co jedna z mála linek, která byla zisková, se odporoučela do zapomnění.
Vzato pohledem z venčí – mimo odborné kruhy, tvrdím, že úspěšným,  života schopným produktem mohla být dceřiná společnost Click4Sky, která měla jakž – takž šanci naplnit vybrané trasy díky velmi konkurenčním cenám na úrovni “lepšího” nízkonákladového dopravce. Bohužel, jak už to v realitě bývá – zatím co nápad rozhodně nebyl úplně špatný, vlastní provedení už plně odpovídalo “tradičnímu” přístupu menežmentu ČSA k danému řešení, a vznikl kočkopes, který byl již předem odsouzen k zániku. Na imaginárním stole tak zůstala otázka, proč se Click4Sky nestala nízkonákladovým dopravcem tak, jako třeba Germanwings. Nízkonákladoví Germanwings létají na Heathrow zcela bez ostychu a jejich vlastník – německý dopravce Lufthansa – má z daného stavu vytíženosti této linky (a nejen této, za zmínku stojí kupříkladu i velmi slušná obsazenost linky Praha – Kolín n. Rýnem…) oprávněnou radost. Opravdu bylo nezbytně nutné sloty na Heathrow, patřící ČSA,  prodat?
Dnes už se touto otázkou (i jinými, podobnými…), trápit nemusíme. Palubní personál vyhlásil v reakci na plánované propouštění stávkovou pohotovost, piloti, sdružení pod odborovou organizací ALPA dali jasně najevo, že proti firmě nepůjdou a raději budou vyjednávat, Korean Air na celou situaci dohlíží ze vzdálenosti 8 252 kilometrů bez projevu sebemenšího zájmu  a jediným, kdo si nad touto fraškou výská od radosti, je budoucí menšinový akcionář v ČSA, letecký dopravce Travel Service. Jak tristní…
A tak, jedinými skutečnými vítězi se v kontextu řečeného mohou stát příznivci letectví a profesionálové z oboru, kteří diskutují na zájmovém internetovém fóru Airways.CZ – ti již v roce 2009 založili na tomto foru diskusní téma s názvem “Co bude dál s ČSA”, a jakkoliv v daném hlasování byl názor o pomalém úpadku menšinový, zdá se, že na rozdíl od lidí, zodpovědných za stav ČSA, tito nadšenci dokázali již tenkrát rozpoznat, v jak neuvěřitelném marasmu se ČSA nacházejí, a jak definitivní může onen stav marasmu být.
Zcela neplánovaně jsem si nyní připoměl kdysi velmi populární seriál z produkce HBO s názvem “Odpočívej v pokoji” (Six feet under).
Úvodní fotografie je v autorství Tomáše Vítka ze serveru Planes.cz , doprovodná fotografie Jaroslava Tvrdíka je pak v autorství ČSA.

Exit mobile version