Před dvěma dny se napříč tiskem objevila informace, že ČSA, firma s takřka stoletou historií, uvažuje o redukci pracovních míst. Budou čtenáři českých médií svědky pomalé smrti letecké společnosti, která je třetí nejstarší leteckou společností na světě?

Je neuvěřitelně frustrující sledovat postupný rozklad společnosti, která od roku 2003 nedokázala generovat zisk a od dob nástupu politického nominanta Tvrdíka se potácí ve finančních i provozních potížích, ze kterých nenašel cestu ani nový většinový akcionář, letecká společnost Korean Air. A jakkoliv není účelem tohoto komentáře popisovat skutečnosti, díky kterým je dopravce tam, kde je, nelze nezmínit faktor, který měl zásadní vliv na současný stav: od roku 2003 byli na vedoucí pozici dosazováni lidé bez jakékoliv znalosti daného prostředí, což se muselo někde projevit.
csa_krest_2005_03Nutno podotknout, že nejen  Jaroslav Tvrdík, který dokázal za svoji politickou kariéru přesvědčit všechny občany ČR o své neschopnosti řídit cokoliv, není jediný, kdo nese vinu. Všichni manažeři, kteří se objevili na postu generálního ředitele ČSA po Tvrdíkovi, nesou svůj díl viny na současném stavu: chaotickým otvíráním (a následným zavíráním) linek, jejichž profitabilita byla zpochybňována z různých kruhů ještě před tím, než byly uvedeny do provozu, či zcela nesmyslný prodej odletových a příletových povolení na letišti Londýn – Heathrow, díky čemuž se účetnictví firmy tvářilo o něco lépe, než jak ve skutečnosti bylo, zatím co jedna z mála linek, která byla zisková, se odporoučela do zapomnění.
Vzato pohledem z venčí – mimo odborné kruhy, tvrdím, že úspěšným,  života schopným produktem mohla být dceřiná společnost Click4Sky, která měla jakž – takž šanci naplnit vybrané trasy díky velmi konkurenčním cenám na úrovni “lepšího” nízkonákladového dopravce. Bohužel, jak už to v realitě bývá – zatím co nápad rozhodně nebyl úplně špatný, vlastní provedení už plně odpovídalo “tradičnímu” přístupu menežmentu ČSA k danému řešení, a vznikl kočkopes, který byl již předem odsouzen k zániku. Na imaginárním stole tak zůstala otázka, proč se Click4Sky nestala nízkonákladovým dopravcem tak, jako třeba Germanwings. Nízkonákladoví Germanwings létají na Heathrow zcela bez ostychu a jejich vlastník – německý dopravce Lufthansa – má z daného stavu vytíženosti této linky (a nejen této, za zmínku stojí kupříkladu i velmi slušná obsazenost linky Praha – Kolín n. Rýnem…) oprávněnou radost. Opravdu bylo nezbytně nutné sloty na Heathrow, patřící ČSA,  prodat?
Dnes už se touto otázkou (i jinými, podobnými…), trápit nemusíme. Palubní personál vyhlásil v reakci na plánované propouštění stávkovou pohotovost, piloti, sdružení pod odborovou organizací ALPA dali jasně najevo, že proti firmě nepůjdou a raději budou vyjednávat, Korean Air na celou situaci dohlíží ze vzdálenosti 8 252 kilometrů bez projevu sebemenšího zájmu  a jediným, kdo si nad touto fraškou výská od radosti, je budoucí menšinový akcionář v ČSA, letecký dopravce Travel Service. Jak tristní…
A tak, jedinými skutečnými vítězi se v kontextu řečeného mohou stát příznivci letectví a profesionálové z oboru, kteří diskutují na zájmovém internetovém fóru Airways.CZ – ti již v roce 2009 založili na tomto foru diskusní téma s názvem “Co bude dál s ČSA”, a jakkoliv v daném hlasování byl názor o pomalém úpadku menšinový, zdá se, že na rozdíl od lidí, zodpovědných za stav ČSA, tito nadšenci dokázali již tenkrát rozpoznat, v jak neuvěřitelném marasmu se ČSA nacházejí, a jak definitivní může onen stav marasmu být.
Zcela neplánovaně jsem si nyní připoměl kdysi velmi populární seriál z produkce HBO s názvem “Odpočívej v pokoji” (Six feet under).
Úvodní fotografie je v autorství Tomáše Vítka ze serveru Planes.cz , doprovodná fotografie Jaroslava Tvrdíka je pak v autorství ČSA.

Počet Komentářů: 4

  • Je zcela nepochybné, že dosazením Tvrdíka došlo k naprosté destrukci relativně dobře fungující společnosti. “Moderní” manažerské názory, že schopný manažer může řídit jakoukoliv firmu se v tomto připadě ukázaly zcela mimo. Bohužel, pokud do funkce dosadíte člověka bez schopností, ale velkým egem, nemůže to dopadnou jinak. Kdyby si Tvrdík býval vystačil s pěkným teplým místem a nechal provoz na lidech, kteří věděli, co mají dělat, tak by to ještě prošlo, ale v okamžiku, kdy začal vyměňovat nejvyšší a i střední management a do firmy přivedl lidi z bankovnictví a telekomunikací, pro které byl v tehdejší době klient jen obtížným hmyzem, který jen slouží k tomu, aby byl oškubán (všichni si pamatujeme podmínky a poplatky bank a telefonních operátorů. Tito lidé navíc byli bez jakéhokoliv vztahu k letectví a tím, že začali zavádět kulturu zcela odlišnou od toho, jak tehdy fungovalo letectví, tak zcela rozbili firemní kulturu a vztah lidí k firmě. A pak už to mělo rychlý spád – Lašák, Dvořák, Moreels… všechno jedna sorta, velké plány, velká slova, ale výsledek nula (vlastně mínus…).
    Pokud jde o projekt Click4Sky, tak se obávám, že to nadějný projekt nebyl, už jen proto, že nepředpokládal oddělenou flotilu pro LC aktivity. To v tomto případě nenastalo a logicky muselo dojít k propadu výnosů, protože proč by někdo platil za stejnou službu 100, když jí může dostat za 50…ano, byl to kočkopes, ale … Ale i kdyby, tak si myslím, že dopravce by měl být jasně čitelný pro cestujícího a pokud už mám branch LC, tak si s ní nemohu kanibalizovat linky, kde chci nabízet premiový produkt. Na to dojela BA s Go, obdobné další pokusy také úplně dobře nedopadly a i u Germanwings trvalo dlouho, než si vlastne LH ujasnila, co s nimi a jak vlastně tento produkt začlenit do svého portfolia…
    A snad jen závěrem… ačkoliv jsem nikdy moc nevěřil, že vstup KE přinese pozitivní posun, jejich laxností a vlastně nulovou aktiviou jsem velmi zklamán a nic už mě nepřesvědčí, že za celým tím divadlem pro veřejnost o prodeji ČSA strategickému partnerovi byla jen dohoda mezi Dvořákem, Vikem a někým, kdo to prosadil v KE, posvěcená ministerstvem financí, aby se Travel dostal k ČSA ještě levněji, než by to býval pořídil v roce 2009

    • ale vždyť se shodujeme:
      “Na imaginárním stole tak zůstala otázka, proč se Click4Sky nestala nízkonákladovým dopravcem tak, jako třeba Germanwings. “…
      Původně jsem to měl právě kvůli C4S rozepsané více do detailu, ale to by bylo už jen nošení dříví do lesa – všichni víme, že LCC produkt, oddělený od LC dopravce může být úspešný. A všichni se určitě shodujeme na tom, že kanibalizace LCC produktu, smícháná s LC servisem, na palubě jednoho a toho samého stroje byl holý nesmysl…
      Ale nikdo mne nepřesvědčí, že kdyby ČSA neprodaly sloty na LHR, a zkusily létat jak OK tak C4S, každý s vlastním, k tomu určeným strojem, pomohlo by jim to. Vem si, že tenkrát se létalo skrze C4S za 45 Euro prakticky kamkoliv – což to byl další nesmysl. Ale proboha proč nemohli létat s jedním strojem, v jiném čase na LHR, za 110, 120 Eur??? Na tu dobu by to byla super cena a v BA by určitě nebyly nadšení…
      Prostě, CčS byl vhodný produkt, zcela nevhodně umístěný a špatně kalkulovaný… ale to už je jen střípek v mozaice.
      o politiky nominovaném managementu už raději nemluvím, to je kapitola sama pro sebe…

      • No, v tom je právě ten problém, politický nominovaný vrcholový management nebyl schopen pochopit, že jsou drobné odlišnosti při prodeji služby u letecké společnosti a v bance. Pokud si dobře vzpomínám, tak tento produkt zavedl tehdy (stále ještě bankéř z leknutí – tehdy měl cca 3 roky praxe v eBance a PPF) Pištělák, jako zoufalý pokus, který měl zaplnit Tvrdíkem nakoupená letadla (slavné rozhodnutí pod heslem “musíme nakoupit větší letadla, abychom měli dost míst, kdyby byl zájem…), čímž vznikla nadbytečná sedačková kapacita. Jen nějak neodhadl, že různé produkty je možné nabízet v bance, ale že něco podobného nemusí fungovat v letadle. A do toho ten zákazník, ten to nepochopil a celé jim to zkazil…. Navíc v té době již nebyla k dispozici knowledge base středního managementu, který byl dílem odejit a dílem to odpískal sám. Do toho se na ně začala valit pohroma ztrát, což bylo politicky neobhajitelné, takže se začalo prodávat, co nejvíc vynášelo a bohužel sloty na LHR byly natolik výnosné, že v tu chvíli za nimi viděli jen $$$, kterými zalepí díry a účetně bude vše vypadat v pohodě.

        • za prodané sloty na LHR bych tedy osobně navrhoval tvrdý finanční postih všech, kteří s tím měli co do činění – fakt nechápu, jak někdo může prodat něco, co ti nese stabilní zisk… neříkám, že sloty na LHR by zachránily celé ČSA, samozřejmě že ne. Ale mělo to bezva efekt nejen pro point-to-point zákazníky LHR – PRG, ale mohl tam být, nebo možná i byl… – feed na SKY team partnery na long haul letech z LHR… zahodit něco takového, to je prostě neuvěřitelné…

Leave a Reply to tempraniloCancel reply