Site icon Dopravní Magazín

Dnes večer bude zahájena stávka zaměstnanců londýnského metra

Zatímco zaměstnanci britské železnice stávku zahájit nesmí (jak jsme psali v jedné z předchozích aktualit), zaměstnancům londýnského metra začnou “odborářské hody”.

Jednání mezi vedením správce londýnské městské a příměstské dopravy (Transport for London) a odborové organizace RMT selhala, neboť TfL odmítl požadavek odborů na zvláštní příplatky zaměstnancům metra kvůli prodloužené provozní době metra.

Proto dnes zaměstnanci TfL z divize metra vstoupí do stávky, která začne půl hodiny po páté hodině odpolední částečným uzavřením některých stanic metra pro provoz, následně pak ve večerních hodinách, konkrétně ve 2130, dojde k úplnému zastavení provozu metra.[gap height=”20″] Z tohoto pohledu bude zajímavé sledovat, jak dlouho (a zda vůbec) bude TfL odolávat nejen zvýšeným nárokům na zajištění dopravní obslužnosti v Londýně. Doprovodným jevem totiž budou i reakce obyvatel z příměstských aglomerací, z nichž obyvatelstvo dojíždí do centrální části Londýna za zaměstnáním. A zde lze očekávat problémy, jež se mohou zvrtnout v cokoliv. A ačkoliv TfL ujišťuje, že na vytipované linky nasadí o 200 autobusů více, než je běžné, je velmi jednoduché se dopracovat k výsledku, že ani 200 autobusů navíc dopravu v centru Londýna nezachrání – vždyť metro přepraví denně přibližně 4 miliony cestujících – rekordního denního počtu cestujících londýsnké metro dosáhlo dne 28. Listopadu loňského roku, kdy bylo evidováno 4 miliony a 725 tisíc cestujících.[gap height=”20″] A zatím co britská média jsou tradičně korektně zdrženlivá a do kritických komentářů se příliš nehrnou, my si můžeme dovolit “politickou korektnost” minout širokým obloukem a zcela jasně pojmenovat, o čem ona stávka vlastně je:[gap height=”20″] To se prostě zaměstnanci londýnského metra, zejména pak strojvůdci, rozhodli, že jejich průměrná mzda 46 800 liber ročně rozhodně nedosahuje takové výše, aby se nechali donutit k rozžíření pracovní doby (na pátek a sobotu v noci, kdy TfL rozšířil provoz metra). Ve srovnání s průměrnou mzdou, jež byla ve Velké Británii v loňském roce na úrovni 26 500 liber ročně, zní jejich požadavek velmi neuvěřitelně.[gap height=”20″] Bez ohledu na fakt, že práce strojvedoucího v metru je psychicky velmi náročná a zaslouží si proto náležitého ocenění (ano, zejména finančního…), nelze se zbavit nepříjemného pocitu, že odborové organizace, které tuto akci připravily, spoléhají na faktor negativní nálady společnosti, jenž se zcela jistě projeví – a pravděpodobně to nebude dlouho trvat. Fakt, že stávka je v tomto případě velmi kontroverzní a ne zcela v souladu se zdravým rozumem, bude pravděpodobně hlavním tématem bristkých médií v následujících dnech.[gap height=”20″] Popřejme tedy obyvatelům Londýna a jeho příměstským aglomeracím trpělivost. A zároveň si poděkujme ke zjištění, že odboráři z dopravních odborových svazů v ČR jsou vlastně – ve srovnání se zahraničními kolegy – amatéři a břídilové. Naštěstí.

Exit mobile version