Šest autobusů Optare Versa s hybridním pohonem stálo celkem 1 566 434 liber, kde jeden milion byla vlastní investice dopravce First, zbytek pak byla dotace z vládního programu “Zelené autobusy”.


 Důvodem pro tak vysokou investici byla nejenom zvyšující se cena nafty, ale také možnost zapojit se do grantového programu “Zelené autobusy”, který byl vypsán vládou Spojeného království. Navíc v tomto případě dojde k úspoře finančních prostředků, neboť změna vozového parku na hybridní autobusy přinese následné úspory ve výši 80% oproti autobusům s nafotvým motorem.
Dalším aspektem, který sehrál roli při rozhodování, jaký druh autobusů bude koupen, byla norma Euro 6, kterou musí dopravci MHD v Evropě dodržovat u nově nakupovaných vozidel. Ředitel provozu společnosti First v městě York, John Fickling k tomu poznamenal s typicky britským humorem: “Norma Euro 6 se nám zdá být příliš komplikovaná – tak jsme přešli rovnou na normu Euro 7”.
Optare Versa EV je osazeno hnacím ústrojím od výrobce Magtec, použitý motor je o výkonu 150 kW. Baterie jsou železo-magnezium-fosfátové a ve voze jich je celkem 52.
Optare je dceřinnou společností firmy Ashok Leyland, průmyslového koncernu sídlícího v indickém městě Chennai. Pokud se ponoříme hlouběji do minulosti, zjistíme, že pomyslným “otcem” firmy Optare byla rodinná firma Charles Roe z hrabství York, která vyráběla autobusy. V roce 1982 byla firma začleněna pod výrobce autobusů British Leyland, a původní manažeři firmy Charles Roe byli prouštěni. Díky nepříznivým finančním výsledkům byla v roce 1984 továrna na autobusy British Leyland uzavřena.
Propuštění manažeři původního výrobce autobusů (Charles Roe) pak v roce 1985 odkoupili a znovuobnovili výrobu autobusů pod novým jménem Optare. Avšak ani nové vedení podniku nemělo jednoduchou práci – v době deregulace veřejné dopravy (a ta se týkala nejen železniční osobní dopravy, dotované státem…), bylo nutné najít stabilní pozici na trhu, která by zajistila přežití podniku. Proto byla uzavřena strategická partnerství s několika dopravci v různých regionech Velké Británie, která zajistila podniku dostatek zakázek, jimiž bylo obtížné období překlenuto a Optare, továrna vyrábějící autobusy, přežil.
Optare nikdy nebyl a ani dnes není bezvýznamným výrobcem autobusů: stačí si připomenout, že to byl jeho model Optare Spectra, který na trh Albionu přinesl v roce 1997 první double decker s nízkopodlažním uspořádáním. Zmínit také můžeme první skutečně nízkopodlažní autobus Optare Solo
V roce 2010 koupil Ashok Leyland 26% akcií Optare, v roce následujícím, tedy v roce 2011, Ashok Leyland svoji akvizici zvýšil na konečných 75%.
Optare není nejsilnějším dodavatelem dopravní techniky na trh ve Velké Británii – největším výrobcem dopravní techniky je v UK Alexander Dennis. Optare se o pozici “dvojky” dělí s výrobcem  Wright Bus.
 

Leave a Reply