Doposud jsme měli tu čest honosit se titulem “země s nejvíce předraženými dopravními stavbami”. Tento “čestný titul” nám nyní odebrala Velká Británie.


Čas výstavby druhé VRT ve Velké Británii se pomalu, ale jistě blíží. Doposud byl největším předmětem sporů postup tamějšího ministerstva dopravy v ohledu k trasování kolejového tělesa – pro mnoho majitelů pozemků a nemovitostí se projekt VRT HS2 stal noční můrou, s níž nemohou nic dělat.
Nyní si prvenství – a to v celosvětovém měřítku – odnáší rozpočet na výstavbu kolejového tělesa VRT a související infrastruktury mezi Londýnem a Birminghamem, který se vším všudy dosáhne 48 miliard liber. Michael Byng, projektant, který pro vládu a Department for Transport (tedy ministerstvo dopravy) zodpovídá za metodiku rozpočtu výstavby VRT, řekl:

Podle současných dat bude stavba tohoto úseku VRT dvakrát tak dražší, než jaký byl předpoklad. Zajímavé také je, že cena za jednu míli VRT v UK bude přibližně 15x dražší, než kolik představují náklady na výstavbu jedné míle VRT kolejového tělesa ve Francii pro TGV…

Zajímavostí také může být fakt, že 6,6 mil VRT (cca 10,6 km) trati mezi stanicí Euston a Old Oak Common, bude stát 8,25 miliard liber. Tedy rekordních 1,25 miliardy liber šterlinků na jednu míli nově postaveného VRT tělesa. Byng zároveň podotkl, že někteří z projektantů nevěří přílišnému optimismu vlády o finančním přínosu HS2 do jednotlivých krajů a měst. Naopak začíná převládat lehká nervozita z faktu, že rozpočet, který byl původně pro výstavbu HS2 schválen, může být nereálný.
Vedení projektu HS2 se proti Byngem uvedeným informacím okamžitě ohradilo prostřednictvím médií, a to tvrzením, že:

O analýze Michaela Bynga nic nevíme a proto její výsledky nemůžeme komentovat…

Pozadu nezůstalo ani DfT, které vzápětí vydalo poněkud upravenou verzi téhož, ve znění:

Nemůžeme komentovat analytické údaje, jež prozatím nebyli řádně prozkoumány…

Pokud celou aktualitu shrnu do krátkého finále: je jasné, že projekt HS2 slibuje do budoucna hodně, ale opravdu hodně velkou zábavu. Na druhou stranu, Britům nelze upřít, že HS2 vypadá na propagačním videu opravdu pěkně…

V druhém videu lze pak najít náznaky frustrace, s níž se budou muset potýkat ti obyvatelé (nejen) Londýna, jichž se výstavba první fáze HS2 dotkne (YT – v AJ):

Leave a Reply