Je to vlastně vcelku běžná situace, se kterou se ve Velké Británii můžete setkat poměrně často: nic se neděje, vše je v pořádku, manažeři se usmívají a nikde ani náznak problémů. No a pak se jednoho dne ráno probudíte a zjistíte, že jste bez zaměstnání.

Tak přesně toto se dnes stalo stavební společnosti Carillion, druhé největší firmě v oboru ve Velké Británii, která zajišťovala stavební, dodavatelské a sub-dodavatelské práce u významných vládních zakázek v režimu PPP – neboli Public Private Partnership. Což by v zásadě nemusel být problém, nebýt jednoho drobného detailu: Carillion je velmi důležitým dodavatelem stavebních prací pro výstavbu vysokorychlostní železniční trati HS2 v úseku Londýn – Birmingham a stejná společnost pak figuruje u mnoha zakázek na výstavbu silniční infrastruktury napříč Anglií, nebo například jako hlavní dodavatel stavebních prací pro NHS Trust, tedy pro sektor zdravotnictví.
A ve výsledku nejde jen o fakt, že firma zaměstnává v UK více, jak 20 tisíc zaměstnanců. Mnohem horší je skutečnost, že dalších přibližně 60 tisíc zaměstnanců, či živnostníků je s touto firmou propojeno formou sub-dodavatelských smluv. A to už problém být může. Není proto divu, že nucená správa společnosti Carillion se stala “zprávou č. 1” napříč Británií a velkou pozornost jí věnuje samotná vláda premiérky Theresy May.

4829eec900000578-5269827-image-m-32_1516034376797

Bývalý generální ředitel společnosti Carillion, Richard Howson

Co je prozatím známo, tak firma se do finančních problémů nedostala najednou, z ničeho nic. Firma se v loňském roce dokonce dostala pod bedlivé oči kontrolorů agentury FCA (Financial Conduct Authority), k jejíž hlavním činnostem patří dohled nad těmi společnostmi, u nichž došlo, nebo dochází k nestandardnímu finančnímu chování. Pozornost agentury FCA vzešla z výroční zprávy, kterou Carillion povinně zveřejnil za období 2016/2017. FCA pojala podezření, že není příliš normální, aby si top-manažeři firmy zvýšili své mzdy a odměny o 25%, zatím co ve výroční zprávě deklarují o 6% nižší zisk před zdaněním a pokles ceny akcií společnosti o hrozivých 56%… V závěrečné zprávě proto FCA uvedla tzv. varování před možným poklesem zisků společnosti, což jak se zdá nemělo valného účinku, tedy vyjma předpokládané rezignace předchozího generálního ředitele Richarda Howsona. Sarkasticky předpokládám, že Richardu Howsonovi jeho rezignace z postu generálního ředitele Carillionu příliš nevadila – při vědomí faktu, že až do října roku 2018 má zajištěnu výplatu £66 000 měsíčně…
A zcela logicky, ani vládní představitelé nezůstali pozadu se svými moudry – která ovšem pronášejí v okamžiku, kterému v našich českých luzích a hájích trefně říkáme “s křížkem po funuse”. Ministr dopravy Chris Grayling se nechal slyšet, že žádná ze stavebních zakázek, v nichž byl Carillion zainteresován, nebude revidována – a to včetně již zmíněné zakázky výstavby HS2, kterou pravděpodobně převezme konkurent Carillionu, firma Kier Group.
Stejně tak ministr spravedlnosti David Gauke prohlásil, že žádný ze stavebních kontraktů či kontraktů služeb, které Carillion zajišťoval ve státních věznicích, rozhodně není v ohrožení. Což je fajn, alespoň tedy víme, že vzpoury ve státních věznicích snad nehrozí.
Britská premiérka Theresa May prostřednictvím (tradičně) nejmenovaného mluvčího zdůraznila, že pro její kabinet je nepřijatelná jakákoliv finanční účast při hledání řešení pro úspěšné dokončení zakázek v režimu PPP a nepřipadá v úvahu ani případný odkup společnosti do vlastnictví státu.
Celkový dluh společnosti Carillion k dnešnímu dni činí 1.40 miliard liber šterlinků, portfolio již odsouhlasených stavebních zakázek je odhadováno na 842 milionů liber.
Uvidíme, zda bude nějaké pokračování…

Leave a Reply