Site icon Dopravní Magazín

Flydubai: Bitva o Prahu

Nedávná oznámení o vstupu druhého dubajského dopravce, FlyDubai, na český trh vyvolalo určitě pozdvižení a překvapení. Dalším překvapením však byly ceny.

Ceny, které byly na počátku v nabídce, rozhodně příliš neodpovídaly tomu, že se jedná o dopravce, který se deklaruje jako nízkonákladový. S termínem “nízkonákladový” je v tomto případě ovšem nutné nakládat velmi opatrně, neboť nabídka palubních službeb je na vyšší úrovni, než nabízejí například mnohé evropské „plnoformátové“ společnosti.

Kdo však sleduje vývoj, jistě zjistil, že cenová nabídka této společnosti rychle nabrala na agresivitě, takže dnes je možné pořídit zpáteční letenku za přibližně 4700 korun včetně letištních tax (cena zahrnuje i přepravu jednoho odbaveného zavazadla do 20 kg a příručního do 7 kg!), protože dopravce v posledních dnech konečně přistoupil k otevření nabídky nejlevnější skupiny tarifů. Na tento vývoj ihned reagovala společnost Smartwings, kde je nyní možné sehnat letenku ještě o zhruba 200 korun levnějši, tj. za necelých 4500 korun. Z hlediska cestujícího je to jistě příjemný vývoj, ale pro dopravce je to nepochybně výzva a je možná vhodné se zamyslet na tím, jaký vlastně bude dopad tohoto kroku na fungování dopravců na této lince.
Vstup FlyDubai na český trh byl určitě překvapením a je otázkou, jaká byla motivace k tomuto kroku. Faktem je, že Praha se stává první destinací v Evropě, kde dochází k souběhu linek společností Emirates a Flydubai na jednom letišti, což je jinak situace obvyklá zejména v oblasti indického subkontinentu a bude zajímavé sledovat, jak se s touto situací vyrovnají jak Smartwings, tak Emirates.
Asi je možné odhadnout, že hlavním konkurentem pro FlyDubai bude spíše Smartwings, protože obě tyto letecké společnosti budou cílit zejména na point-to-point traffic a využívají prakticky stejnou techniku (Boeing 737-800), zatímco Emirates budou v rámci své strategie zejména oslovovat cestující, kteří společnost používají pro cesty do dalších destinací a v Dubaji pouze přestupují. Nicméně ani zde není situace zcela černobílá, protože FlyDubai, na rozdíl od většiny LCC dopravců tak, jak je známe v Evropě, nabízí i možnost využít přípojových letů, takže bude do jisté míry konkurovat i Emirates.
Z evropského pohledu jde určitě o zvláštní situaci, když si uvědomíme, že obě společnosti jsou státní, byť formálně nezávislé firmy. Pikantní je zejména to, že Emirates při založení FlyDubai v roce 2008 vypracovala jejich podnikatelský plán a tehdejší vysoce postavený člen exekutivy Emirates Ghaith Al Ghaith byl jmenován generálním ředitelem této společnosti a zůstává jím dodnes.

Business class Boeingu 737-800 společnosti Flydubai. Autor fotografie Frans Zwart

Aktivita FlyDubai na českém trhu bude pravděpodobně zaměřena na poskytování vysoké úrovně služeb za zajímavé ceny. Dopravce tak fakticky potvrzuje posun, ke kterému dochází na trhu letecké dopravy zhruba od roku 2009, kdy se postupně začínají smazávat rozdíly mezi LCC a plnoformátovými dopravci a dochází k hybridizaci produktu a celkové změně strategií. Je to výsledek snahy najít způsob, jak oslovit novou klientelu a nabídnout jim služby, které požadují. U FlyDubai byl z tohoto pohledu zlomovým rok 2013, kdy došlo k zavedení produktu business class. Společnost jde proti trendu, který pozorujeme zejména evropských společností, a to nejen v prémiovém produktu, ale v celém portfoliu nabízených služeb, takže dnes má v nabídce produkt, který je kvalitnější než u naprosté většiny LCC a fakticky i tradičních dopravců.
Bude proto zajímavé, jak na tento nabízený produkt zareaguje český klient, známý tím, že velmi slyší na cenu a jaká bude ve finále jeho volba. Na druhou stranu není určitě možné očekávat, že by zbývající konkurenti čekali se založenýma rukama a jak ukazuje okamžitá reakce Smartwings, kteří na změněnou situaci obratem zareagovaly, bude se o cestujícího bojovat velmi tvrdě. Uvidíme, jak v této změněné situaci  o cestujícího zabojují Emirates. Ty kromě většího rozsahu nabízených služeb totiž mají nepochybně konkurenční výhodu v používané technice (Boeing 777-300 ER), protože i když let z Prahy do Dubaje nepatří mezi ty nejdelší, tak přece jen šest hodin cestovnání v  letadle Boeing 737-800 a v uspořádaní interiéru charakteristickém pro nízkonákladové dopravce je už na hranici únosnosti (ale uznávám, co člověk, to nepochybně jiný názor). Ovšem pokud je do rozhodování zapojen silný motivační faktor v podobě téměř třetinové ceny, pak se volba stává mnohem obtížnější a jistě bude mnoho klientů, kteří budou jednoznačně volit cenu, i když 162 sedaček v ekonomické třídě FlyDubai velký komfort neslibuje, o 189 sedačkách v letadlě Smartwings ani nemluvě.
Určitě ale bude zajímavá reakce zejména prémiových (byznys) cestujících, kteří cestují jen mezi Prahou a Dubají. Poměr ceny a výkonu (kvality) je u FlyDubai velmi výhodný (podrobnosti a detaily na stránce společnosti Flydubai) a vzhledem k tomu, že jde o relativně krátký let, jsou nabízené služby a pohodlí na velmi vysoké úrovni a de facto zcela adekvátní tomu, co dnes nabízí Emirates, což při ceně cca 33000 Kč za zpáteční letenku může být velmi atraktivní alternativa.
Na druhou stranu je Flydubai mladá společnosti, která sice oznámila dosažení zisku v posledních dvou letech, ale o společnosti jsou k dispozici jen omezené finanční informace. Například informace o nákladech zatím nezveřejňují. Můžeme předpokládat, že budou nižší než u Emirates, avšak pravděpodobně mnohem vyšší než je obvyklé u nízkonákladových dopravců. Otázkou proto bude, zda příjmy, podpořené faktory jako je zavedení v tomto segmentu nevídaného standardu, plnoformátové business třídy, možnosti přestupů a pokračovacích letů či přitažlivosti Dubaje (ve srovnání např. se Sharjahem, kde mají základnu Air Arabia), předčí tyto zvýšené náklady a nakolik bude FlyDubai na trase mezi Prahou a Dubají schopna ustát svoji vlastní agresivní cenovou politiku.
Myslím, že se tak Praha stane v následujících měsících zajímavým místem a testovacím polem, nakolik je trh mezi Prahou, resp. Českou republikou a Dubají skutečně velký. Je nepochybné, že sedačková kapacita v zimním období na lince Praha – Dubaj bude značná. Týdně bude k dispozici cca 4350 sedaček v každém směru, z čehož největší podíl mají pochopitelně Emirates, které nabízejí přibližně 2520 míst v každém směru týdně ve třech úrovních služeb – první, business a ekonomické. 1134 míst týdně ve dvou úrovních služeb – business a ekonomické – nabízí Smartwings a od prosince se přidá již zmiňovaný FlyDubai s celkovým počtem 696 míst, rovněž ve dvou úrovních služeb – business a ekonomické, ale s tím, že business class u FlyDubai zajišťuje mnohem větší míru komfortu ve srovnání se Smartwings.
Protože téměř žádný letecký dopravce nevydává finanční informace o výkonech na konkrétních trasách, i výsledky společností na této lince bude možné jen nepřímo odhadovat. Vzhledem k tomu, ze pro Smartwings jsou lety do Dubaje prakticky sezónní záležitostí, tak bude zejména zajímavé sledovat, jaký dopad bude mít zavedení linek FlyDubai na aktivity Emirates. Zajímavé bude rovněž sledovat, jaký dopad na lety z Prahy bude mít to, že FlyDubai zároveň s linkou do Prahy otevírá i linku do Bratislavy, kam bude létat 3x týdně. Vzhledem k tomu, že nabídka cen z Bratislavy je srovnatelná s tím, co společnost nabízí z Prahy, bude tato linka nepochybně velmi atraktivní pro občany z Moravy, pro které je Bratislava mnohem dostupnější než Praha.
Exit mobile version