Site icon Dopravní Magazín

ICAO navrhuje konkrétní časový plán pro zkvalitnění monitorovacích systémů letadel

Pod vlivem událostí kolem letu MH 370, od jehož zmizení uplynul již téměř rok, a protože se doposud nepodařilo objasnit osud letadla a cestujících, shodli se zástupci členských zemí ICAO na zavedení nových standardů pro monitorování letů a letadel.


ICAO navrhuje, aby letecké společnosti měly od konce roku 2016 odpovědnost za znalost pozice, kde se jejich letadlo pohybuje při letu nad oceánskými oblastmi. Cestou k dosažení tohoto cíle je zavedení nového standardu pro monitorování letů, které zajistí, aby letecká společnost dostávala od svých letadel pravidelné informace o pozici minimálně každých 15 minut.
“Zavedení nového standardu bude důležitým prvním krokem a stane se základem pro globální systém monitorování letů a budoucí zavedení komplexního systému ICAO globálního aeronautického nouzového a bezpečnostního systému (ICAO Global Aeronautical Distress and Safety System – GADSS),” uvedl prezident Rady ICAO Dr. Olumuyiwa Benard Aliu. Koncepce GADSS byla vytvořena ICAO v roce 2014. Je založena na třístupňovém přístupu k celosvětovému sledování letadel, zahrnující normální, neobvyklé a nouzové podmínky.

Dr. Olumuyiwa Benard Aliu, prezident Rady ICAO

Na základě analýz několika pracovních skupin byl navržen časový plán, který předpokládá dokončení pravidel pro zavedení monitorovacího systému pro normální průběh letu do 31. srpna. Tento standard by se vztahoval na letadla s hmotností vyšší než 27 000 kg a s kapacitou vyšší než 19 cestujících. Návrh bude ve zrychleném procesu zaslán do konce měsíce února 2015 všem členským státům k připomínkám a předpokládá se schválení na podzim tak, aby se stal závazným do listopadu 2016.
Kromě normy pro monitorování letů za standardních podmínek budou zavedena i pravidla pro monitorování letu pro případy neobvyklých nebo nouzových situací, kde se předpokládá zasílání dat letadlem ve vyšší časové frekvenci, a to od okamžiku, kdy se na palubě objeví problém. To má zajistit, aby případné místo nehody bylo v okruhu 6 námořních mil od poslední známe pozice letadla. Zde ICAO požaduje vybavení příslušnými systémy pro všechna nová letadla od roku 2021.
Posledním prvkem pro zvýšení bezpečnosti je zavedení nových standardů pro záznamníky letů. Součástí těchto moderních záznamníků by měly technologie, které zajistí urychlené nalezení havarovaného letadla a letových záznamů samotných. ICAO doporučuje, aby tyto záznamníky byly používány od roku 2019 s tím, že povinnými se stanou ve všech letadlech od roku 2021.
Možnost rychlého a snadného nalezení letadla po nehodě ale půjde zajistit mnohem dříve. Mohou k tomu být využívány alternativní technologie, zejména nové systémy pro monitorování letů, které budou k dispozici právě od roku 2016 a které budou schopny lokalizovat případné místo nehody s dostatečnou přesností.
Exit mobile version