Site icon Dopravní Magazín

Ikona se vrací: HST125 se po renovaci vrátí na koleje

Jediný dochovaný exemplář lokomotivy HST125 s typovým označením 41001, se po renovaci vrátí do nepravidelného provozu v rámci turistických turnusů.

Uvedený prototyp je jediným dochovaným kusem ( které byly v rámci zadávacího řízení vyrobeny). V současné době je v majetku britské National Collection (volně přeloženo: nadační fond Národní sbírka) a co je na historii této ikonické lokomotivy zvláštní, tak rozhodně fakt, že britské Národní technické muzeum se jakkoliv odmítlo podílet na financování renovace.

Terry Miller

Historie prototypu vysokorychlostní lokomotivy s typovým číslem 41001 je datována od roku 1972, kdy se správní rada Britských Železnic (British Rail) rozhodla jmenovat do funkce hlavního inženýra, který bude zodpovědný za technologický vývoj vysokorychlostní lokomotivy, Terryho Millera. Lokomotiva je dle britských standardů vedena pod označením BR Class 41 a k zajímavým faktům z její historie patří fakt, že byly vyrobeny pouze dva kusy, 41001 a 41002. Lokomotiva s označením 41002 byla sešrotována. K zastavení výroby lokomotiv typu 4100X došlo poté, co se výkonná rada British Rail rozhodla dát přednost jinému návrhu vzhledu souprav APT (Advanced passenger train), kde byl upřednostněn vzhled použitý u prototypů řady BR Clas 253 (v anglii známé spíše pod produktovýmn názvem Intercity 125).
Jediný kus byl z provozu vyřazen v roce 1975, a jen díky nadšencům z organizace Project Miller se povedlo zrekonstruovat a uvést do provozu tento jediný zbývající kousek. Bude provozován v rámci turistických a zvláštních jízd a to od listopadu letošního roku (2014), pro renovovanou lokomotivu pak bylo vybráno jméno “Řvoucí Valentýna”.
Vám, kteří se zajímáte o hisotrii železnice a nevadí Vám anglický jazyk, nabízíme dokument o historii High Speed Train ve Velké Británii.
Exit mobile version