Site icon Dopravní Magazín

Konečně: někteří letečtí dopravci podali stížnost k Evropské komisi v níž si stěžují na stávky francouzských leteckých dispečerů

Stávky francouzských letových dispečerů se staly stejně legendárními, jako ruská pohádka Mrazík – stejně jako Mrazík je hitem na obrazovkách českých televizních přijímačů, i stávky francouzských letových dispečerů se opakují s mrazivou pravidelností rok co rok. A doposud nebyl nikdo, kdo by byl schopen se tímto jevem zabývat.


Tato – pro francouzské dispečery jistě vítaná – idyla však může vzít v budoucnu za své. Dopravci British Airways, easyJet, Wizzair a Ryanair podali rokou společnou v červenci tohoto roku oficiální stížnost k Evropské komisi, v níž se dopravci ohrazují proti přílišnému počtu stávek zmíněných dispečerů. Dopravci v dané stižnosti argumentují tím, že díky mnoha stávkám bylo občanům některých států Evropské unie odepřeno základní právo volného pohybu mezi jednotlivými zeměmi EU. Což, upřímně řečeno, není až zas tak hloupý argument.
Jen pro připomenutí: v letech 2004 až 2016 si francouzští dispečeři kontroly letového provozu vynutili celkem 274 dní stávek – lze tedy říci, že takřka jeden celý rok si drželi rukojmí v podobě cestujících, kteří tak byli vystaveni následkům spožděných, či zrušených letů. Ve srovnání s loňským rokem (2017) pak stávková činnost zmíněných dispečerů narostla o plných 300% – což je těžko uvěřitelné číslo i pro zaměstance zemí se  socialistickým, či komunistickým zřízením.
Pokud však srdce cestujícího zaplesalo nad touto zprávou – tedy že řádění z řetězu utržených francouzských dispečerů letového provozu bude učiněno zadost, jde o radost předčasnou. Komise pro dopravu při EU se prozatím nepříliš jasně vyjádřila, že právo na stávku je základním právem zaměstnanců a není možné do ní jakkoliv zasahovat.
Avšak bez ohledu na případný budoucí výsledek stížnosti lze počin aerolinek označit za kladný a žádoucí – i cestující by měli být chráněni stejně, jako věčně nespokojení francouzští dispečeři letového provozu.

Exit mobile version