Někdo slaví, někdo nikoliv. Záleží na tom, na které straně “hřiště” dotyčný stojí. Faktem zůstává, že plánované výstavbě třetí ranveje na londýnském letišti Heathrow už toho  moc nebrání.

Zároveň s oznámením, že Airport Commission udělila svůj souhlas s plánovanou výstavbou třetí ranveje na Heathrow, se objevily i dotazy, kde že bude stát Terminál 6.

Část odborné veřejnosti předkládala světu variantu, ve které bude Terminál 1 zbořen, a na jeho místě vyroste zcela nová odbavovací hala se stejným názvem. Těmto spekulacím učinil konec vlastník letiště, společnost Heathtrow Airport Holdings Limited, který v uplynulých dnech vnesl do debaty “Tý wʌn” definitivní jasno: Terminál 1 padne k zemi, nahradí jej rozšířený Terminál 2 a ke třetí ranveji přibude Terminál 6.
Terminál 1 byl pro provoz otevřen v roce 1969, posledním odletem z tohoto terminálu v jeho existenci pak byl let z Londýna do Hanoveru dne 30. Června 2015. Nyní je tedy terminál pro provoz uzavřen a čeká na demolici. Na stránkách lehce bulvárního Daily Mail mohou příznivci letectví shlédnout i krátké video, jež poslední odlet z Terminálu 1 zachycuje.[gap height=”20″] Nová dráha bude položena o dost více na sever od stávajícího areálu letiště:

P1

P1

 
Zároveň připadá do úvahy, že část obchvatu M25 se v dotčené oblasti přesune pod zem, do tunelu, zatím co silniční infrastruktura propojí na povrchu nový Terminál 6 se zbytkem letištního komplexu. To vše za 5 miliard liber.
Údaje, jež jsou k dispozici za rok 2014 říkají, že

  • letištěm Heathrow prošlo 73,4 milionu cestujících v roce 2014
  • denně pak bylo odbaveno 241 412 cestujících
  • na letiště Heathrow létá 80 leteckých společností do 84 zemí a 185 destinací
  • v průměru je odbaveno 1290 letů denně, 470 695 ročně

Argumenty pro výstavbu nové dráhy, jež zazněly v rámci veřejné rozpravy, byl vcelku jasné a bylo zjevné, že opozice bude mít velmi těžkou pozici k jejich vyvrácení: letiště Heathrow je jedním z největších zaměstnavatelů v regionu a rozšíření jeho provozu bude mít okamžitý efekt na lokální ekonomiku. Na druhou stranu, i negativa jsou jasná: vysoká míra hluku v dané oblasti, jež se bude týkat zhruba 760 tisíc obyvatel dotčených městských částí. Dále pak zhoršená kvalita ovzduší v dané oblasti a celkový dopad na životní prostředí v lokalitě, kde má být dráha postavena, neboť v současné době je oblast nezastavěným, přírodním celkem.
A aby toho nebylo málo, hned po veřejném slyšení a po výroku Airport Commission, se majitelé letiště Heathrow nechali slyšet, že by bylo fajn upravit jednu ze stávajících drah na zdvojenou. Což by v zásadě nemusel být až zas tak velký problém, protože na rozdíl od výstavby nové ranveje by se v tomto případě jednalo pouze o úpravu stávající dráhy – což by sice mělo dopad na hlučnost, ale odpadl by zásah do okolní krajiny – na což jsou Britové poměrně hákliví, stačí si připomenout protesty, které doprovázejí plánovanou výstavbu vysokorychlostní železnice HS2. Takže se nechme překvapit, co budoucnost přinese. Nuda to určitě nebude…
Závěrem opět sdílíme video z YT, které zachycuje přistávající letadla, a to včetně komunikace s tamějším ATC:

Leave a Reply