Site icon Dopravní Magazín

Nový objekt na leteckém nebi: má PRAGUSA.ONE šanci?

Praha, Dubrovník, New York, Singapore, Chengdu, Johannesburg. Airbus A350 a A330. Premium Economy. 100 liber a virtuální kancelář. Vítejte ve světě neomezených možností.

K dnešní aktualitě mne pobídl flyRosta, který na svém Twitteru na koncept PRAGUSA.ONE upozornil a zároveň i rozvedl do zajímavých postřehů. Pokud tedy chceme ucelený přehled, doporučuji si přečíst celé vlákno, které se konceptu věnuje – výhodou je to, že flyRosta není začátečník, v leteckém světě se pohybuje více, jak 10 let, takže není třeba se obávat nesmyslů. Já se na koncept PRAGUSA.ONE podívám z mírně odlišného úhlu (jak už je to v případě mého magazínu tradicí).

Koncept PRAGUSA.ONE se velmi podobá konceptu, který je v leteckém světě znám pod pojmem All-Business class airlines. V takovém případě hovoříme o specifickém produktu, který nabízí pouze jednu kategorii cestovní (knihovací) třídy, a to třídu Business (knihovací třída J, případně C). A jakkoliv se tomu můžeme divit, na začátku století nebyl koncept “All-Business” nijak ojedinělý, vždyť existovaly koncepty od dopravců Lufthansa (střední a dálný východ), Swiss Air (Newark), KLM (Houston), či koncepty společností, které vznikly za účelem nabízet pouze tuto jednu cestovní třídu a omezené síti leteckého spojení – například Eos Airlines, MAXJet Airways, Silver Jet, British Airways, La Compagnie…

Z oněch specificky zaměřených dnes existují pouze posledně jmenovaní dopravci, British Airways a La Compagnie, který ze své báze na pařížském letišti Orly nabízí lety do Londýna na letiště Luton, a na letiště Newark v New Jersey. British Airways sice lety z Londýna (London City airport) do New Yorku na letiště JFK pod označením BA001/002 vloni na jaře zrušily, ale diskuse o jejich obnovení je údajně stále v jednání. Mimochodem, takto bývaly označeny prestižní lety British Airways z Londýna do New Yorku s Concordem. U obou jmenovaných společností lze s poměrně velkou jistotou říci, že se svým konceptem “all-business” mají určitě alespoň nějaký finanční úspěch, neboť nabízejí velmi specifický a velmi drahý produkt na velmi lukrativních spojích mezi Evropou a USA. Pro aerolinky tak existuje alespoň nějaká jistota, že takový produkt si své zákazníky najde.

PRAGUSA.ONE však hodlá zacílit do segmentu, v němž je velmi ostrá konkurence. Nejde pouze o to, že o lety mezi Evropou a USA je mezi dopravci enormní zájem. Součástí strategie leteckých dopravců je i to, že pro své trans-atlantické lety se snaží získat co nejvíce cestujících – a proto ve valné většině nabízí své lety ze známých letišť, jako je Paříž, Londýn, Amsterodam, Frankfurt nad Mohanem atp.. Do těchto “hubů” pak směřují regionální letecké linky dopravců, na něž zaoceánské lety v podstatě navazují. A ti stejní, velcí hráči na oněch zámořských letech nabízí cestujícím na výběr z vícero cestovních tříd: ekonomické, vyšší ekonomické třídy (premium economy), byznys třídy (business class) a nejvyšší first class. Je tedy jasné, že na každý jeden let má dopravce zajištěn alespoň minimální příjem (economy + premium economy), z něhož pokryje náklady na vypravení letu. Pokud se na daném letu najde dost cestujících pro třídu business class, šéfové oddělení revenue managementu se začínají mírně usmívat. No a pokud se podaří obsadit i First class třídu, ti samí lidé pak od radosti bouchají šampaňské – neboť First class třída je tou jedinou, která přináší zaručený (a docela vysoký) zisk. Mohly by tedy být letiště Praha a Dubrovník huby pro cesty do světa? Bez feederů v podobě regionálních letů těžko.

Abychom si shrnuli jak vypadá hřiště před prvním výkopem: na jedné polovině jsou hráči s rozmanitými dresy a různými kopačkami; na straně druhé pak jeden hráč, oblečený do jednoho, celistvého kusu dresu, spojeného s kopačkami. Už takto zjednodušený příměr vypadá dost šíleně, jak potom bude vypadat skutečnost?

Abychom si mohli vůbec dovolit spekulaci o budoucnosti projektu PRAGUSA.ONE, musíme se – jako vždy – podívat na to, co, nebo spíše kdo za tím projektem stojí. A nebudu zapírat a přiznám se, že když jsem viděl onen Rosťovo tweet, okamžitě a zcela intuitivně mi v hlavě vyskočilo jméno Václav Fischer. Ne, nebojte se, vypadá to, že ikona “neustálých startů” českého leteckého nebe s tímto nemá nic společného. Přesto je pohled do registru firem ve Velké Británii zajímavý.

Za projektem PRAGUSA.ONE stojí britská soukromá společnost PRAGUSA.ONE LTD, která byla založena v roce 2020 a která má pouze jednoho vlastníka – Křesimíra Budínského (doufám, že jsem umístění diakritiky tipnul správně…), který pochází z Chorvatska a dle rejstříku má v Chorvatsku i své bydliště. Křesimír Budínský vybral pro novou společnost, která možná bude provozovat aerolinku, luxusní a honosné sídlo: administrativní budovu společnosti 1st Formations, která poskytuje zastoupení v procesu registrace firem, a zároveň nabízí i virtuální kanceláře – neboli adresu, na níž může být firma registrována.

Zde sídlí společnost, která hodlá provozovat a financovat budoucí projekt PRAGUSA.ONE

Dalším pohledem do rejstříku firem zjistíme, že firma, o niž je řeč, má základní jmění 100 liber. V okamžiku vzniku tohoto článku bylo základní jmění společnosti neuhrazené – ale to není nic neobvyklého, v Anglii je celkem běžné, že majitel uhradí základní jmění společnosti až v okamžiku, kdy je zcela evidentní, že daná společnost je životaschopná.

Křesimír Budínský je velmi aktivní osobou. Drží částečné, či úplné podíly ve třech společnostech.

Ovšem mnohem zajímavější je pohled na jiné společnosti, které Křesimír vlastní. Další společností je finanční společnost MAG-IC.VENTURES LTD, opět se sídlem na stejné adrese a opět se základním jměním 100 liber. Třetí společností, u niž najdeme Křesimíra, je firma SHARKSZORS LTD , která se zabývá výrobou plastových výrobků a v níž je Křesimír jedním ze tří podílníků s minoritním podílem. U této firmy je zarážející struktura vlastnického podílu: firma má své základní jmění alokované skrze 1 002 947 jednotek (podílů), při čemž každá jednotka má hodnotu £0.0001p (coto?) – tedy celková hodnota základního jmění firmy je £100.2947p. Velmi neobvyklý postup, jak nastavit jmění společnosti. Vlastně ne, to není neobvyklé, to je bizarní.

Po tomto zjištění mi došla zásoba sarkasmu. Takže, pojďme to celé nějak shrnout:

Máme tu Křesimíra Budínského, který má velký zájem vybudovat a usadit na trh “all-premium-economy” produkt v letecké dopravě. Křesimír je v současné době podílníkem ve třech společnostech, jedné výrobní (produkty z plastu, základní jmění 100 liber) a dvou finančních (se základním jměním 100 liber každá). Křesimír stojí za vznikem značky PRAGUSA.ONE, kterou prezentuje jako budoucího leteckého dopravce, který o veškerá letecká povolení zažádá v dubnu 2021, s předpokládaným začátkem provozování leteckých spojení v červnu 2021. Za tímto účelem si značka PRAGUSA.ONE pronajme leteckou dopravní techniku formou “wet-lease” (pronájem dopravní techniky včetně palubního personálu), jež bude sestávat ze dvou A350-900s a dvou A330-300s. Základny budou dvě, v Praze a v Dubrovníku, odkud bude operátor vypravovat trans-atlantické lety do vybraných destinací.

Máme se na co těšit – long-haul tripy nikdy nebyly tak dosažitelné!

Majitel značky pak předpokládá, že do 4 let se mu podaří zafinancovat vlastní leteckou dopravní techniku v podobě čtyř letadel Airbus A350-900s, všechny v konfiguraci premium economy.

Pa želimo vam puno sreće.

Na závěr pak ještě jeden podotek: webovou prezentaci má PRAGUSA.ONE o několik řádů lepší, než jakou má naše ikona, Václav Fischer.

Exit mobile version