Poté, co se německý dopravce Airberlin (Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG) dopracoval letos v létě k insolvenci; došlo na otázku “kdo to převezme”.

Paradoxně, jako první naznačil možný zájem irský letecký nízko-nákladový gigant Ryanair, který si na německém trhu vede vcelku dobře; teprve až po veřejném oznámení Ryainairu se ke stejnému kroku odhodlala Lufthansa – a zároveň podala oficiální cestou návrh na převzetí části Airberlin, včetně části majetku.

Nic méně, jak sdělil médiím Michael O’Leary, CEO Ryanairu, společnost bude požadovat přístup k ekonomickým datům Airberlin a teprve poté upraví svoji nabídku “patřičným směrem”. Opatrnost Ryanairu není zbytečná: pokud se podíváme na finanční výsledky, jež dopravce zveřejňuje na svých stránkách, snadno zjistíme, že se v posledních 4 letech prakticky nedostal ze ztrát.
Z pohledu Ryainairu by akvizice Airberlin dávala smysl: Ryanair má sice v sousedním Německu několik svých základen, na kterých má k dispozici různý počet strojů; avšak při pohledu na mapu destinací Ryanairu v rámci Německa zjistíme, že většina letů je mezinárodních – snad s výjimkou vnitrostátní linky Kolín nad Rýnem – Berlín.
Pokud by tedy Ryainair do svého “portfolia” přidal s pomocí Airberlin vnitrostátní destinace, rázem by získal možnost doplňovat cestujícími své mezinárodní lety z Německa a to právě prostřednictvím vnitrostátních linek Airberlin…
Zatím však není jasné, jak se celá záležitost bude vyvíjet, Ryanair vydal pouze ono nic neříkající prohlášení o možném zájmu a Lufthansa pak vydala pouze tiskovou zprávu s obecnou deklarací návrhu na převzetí Airberlin.
Zda se do celé věci nějakým způsobem “zamíchá” easyJet, o jehož zájmu se také spekuluje, není vůbec jasné.

Leave a Reply