Site icon Dopravní Magazín

Odyssey Airlines – čtvrtý pokus o All-Business segment London – New York

Úmysl o lety typu All-Business v segmentu Londýn – New York je již čtvrtým pokusem. Tři předchozí skončily krachem.


Zapamatujte si: Adam Scott. Ten, který se pokusí se svými Odyssey Airlines nabídnout luxusní, tzv. All-Business lety mezi Londýnským City (LCY) a New Yorkem (NYC). A co že je na této drobné informaci zajímavého? To, že se jedná celkem o čtvrtý pokus o zavedení luxusní letecké linky typu All-Business, mezi Londýnem a New Yorkem.

Předchozí tři pokusy skončily neúspěchem. Prvním dopravcem s tímto produktem byla letecká společnost MAXJet, která od roku 2003 nabízela (poměrně) luxusní produkt – bráno pohledem oné doby. Se strojem Boeing 767 v konfiguraci 102 míst ve třídě J (business class). Společnost létala z letiště Londýn Stansted a cílovými destinacemi byly New York, Washington, Las Vegas a Los Angeles. O ochranu před věřiteli dopravce požádal v roce 2007 a tím se uzavřela první kapitola příběhu.
Druhou společností, která se pokusila o totéž, byl dopravce EOS Airlines (původně Atlantic Express), který sídlil v USA. Vedené firmy bylo svěřeno bývalému manažerovi Dave Spurlockovi, který měl u BA (British Airways) na starosti řízení rizik. Bohužel, all-business lety mezi JFK (New York, John Kennedy International Airport) a STN (Stansted International Airport) skončily taktéže neúspěchem – dopravce linku uzavřel na jaře roku 2008. Což bylo poměrně zvláštní, neboť ještě rok před tím EOS Airlines plánoval otevřít linky mezi New Yorkem a Paříží.

Třetím hrobníkem byla společnost SilverJet(Silverjet Aviation Limited), ježto měla hlavní kancelář na letišti Luton International Airport(LTN). Tento britský letecký dopravce zahájil svoji činnost v roce 2004 nabídkou z Londýna – Lutonu do New Yorku, na mezinárodní letiště Newark(EWR, Newark Liberty Airport) a z Lutonu do Dubaje (DXB, Dubai International Airport). Dopravce SilverJet operoval s dvěmi stroji Boeing 767-200 a strojem Boeing 757. Ještě na začátku měsíce Května roku 2008 společnost uvedla, že získala půjčku ve výši $8.4 miliónů dolarů. Pár dní na to, tedy 30. Května, společnost vydala oficiální prohlášení, že s okažitou platností ruší všechny lety, neboť nemá provozní kapitál.

Jak je tedy z historického popisu zjevné, žádný pokus o provozování luxusního business long-haulu na trase Londýn – New York, nebyl ekonomicky úspěšný. Bude tedy skutečně velmi zajímavé sledovat čtvrtý pokus. Z prozatím dostupných informací je zřejmé, že linka by měla být přivedena k životu v roce 2016, dopravním strojem by měl být Bombardier série C, v úpravě pouze pro business třídu (knihování J).

Exit mobile version