Site icon Dopravní Magazín

Regionální letecký dopravce Flybe vyhlásil úpadek – opět.

Když v roce 2020 zkrachovala regionální aerolinka FlyBe, mnoho britských zákazníků uronilo slzu – FlyBe byly jednou z mála aerolinek, jež nabízely cenově dostupnou možnost vnitrostátních letů. Nyní opět mohou ronit slzy – nástupce FlyBe, společnost Flybe, vyhlásil po ročním provozu 28.1.2023 úpadek a je v insolvenčním řízení.

Zatím nejsou zcela jasné všechny podrobnosti o příčinách úpadku, nic méně lze předvídat, že hlavní příčinou byl nedostatek finančních prostředků na provozních účtech leteckého dopravce – jako tomu bylo v roce 2020, kdy se FlyBe dostalo k vyhlášení úpadku poprvé.

V roce 2020 však byla situace poněkud odlišná: existoval plán, jehož hlavním aktérem byla finanční skupina Cyrus Capital a jehož výsledkem bylo finanční vyrovnání závazků FlyBe a restart společnosti. A i když tento proces trval dva roky, podařilo se jej úspěšně uzavřít a následně v roce 2022 Flybe oznámily restart a zahájení “nového” provozu.

Aerolinka oznámila ambiciózní letový řád v počtu 530 letů týdně v rámci 23 leteckých spojení ze svých základen v Belfastu a Birminghamu, přičemž lety mířily jak na menší regionální letiště (Exeter, Isle of man, Inverness, Newcastle…), tak i na letiště Heathrow, Belfast a Birmingham. Ambiciózní plán dále zahrnoval sezónní lety do blízkých zahraničních destinací ve Francii (Toulon, Bergerac, Brest a Avignon), Holandsku (Amsterodam) a letecké spojení do Švýcarska (Ženeva). Za tímto účelem měl dopravce sjednán pronájem 10-ti kusů dopravních letadel Dash 8 (De Havilland Canada).

Bohužel, “nový” začátek provozu “staré” aerolinky provázely problémy ještě před tím, než vůbec zahájil pravidelný provoz.

Nejprve byl dopravce postižen zdržením při žádosti o potřebná povolení, jež potřeboval ke své činnosti. Následně došlo ke zdržení dodávek pronajaté dopravní techniky, což vedlo ke zrušení několika plánovaných leteckých spojení – a to pouze 12 týdnů po zahájení provozu. Dalším problémem byla nízká obsazenost letů u některých linek (Isle of Man – Londýn, Isle of Man – Belfast a Belfast – Southampton), jež se dopravce rozhodl zrušit. Všechny tyto okolnosti nijak nepřidaly na důvěryhodnosti již tak pošramocené pověsti, kterou si FlyBe “táhly” za sebou díky úpadku v roce 2020.

Výsledkem nepovedeného “nové začátku” již zmíněné vyhlášení úpadku a zrušení všech letů dopravce. Dopravce zároveň oznámil propuštění 277 zaměstnanců z celkového počtu 321.

Exit mobile version