Suchoj Superjet 100 je dopravní letoun vyráběný v Rusku, a určený pro regionální leteckou dopravu. A díky zemi původu není zcela běžné tento letoun vidět mimo Rusko.


To se ovšem během několika málo let může změnit, a i příznivci letecké techniky budou mít možnost tento stroj s velmi povedeným vzhledem čelní části letadla, vídat i na západ od Ruska. Konkrétně v Irsku a Velké Británii.

Strůjcem překvapivého nákupu 18-ti kusů Suchoj Superjet 100 je irský letecký dopravce City Jet, který poskytuje své služby zejména na letech z londýnského letiště City do několika málo měst v západní Evropě, konkrétně do Amsterodamu, Rotterdamu, Antverp, Florencie, Paříže, Nantes, Corku a Dublinu. Nic moc síť – dalo by se říci. Ale zdání klame.

Ve své historii totiž dopravce City Jet pár let fungoval jako feeder pro Virgin Atlantic Airlines. Hlavním bodem této spolupráce byli cestující z Dublinu, kteří mířili za oceán právě s Virgin Atlantic. Pravda, ne že by tento obchodní model fungoval dle předpokladů, během let své existence (od roku 1994) se City Jet spíše potácel ve finančních ztrátách, než že by oslňoval své majitele ziskem. V roce 2002 přešel City Jet pod laskavá křídla (nepříliš laskavé) aerolinky Air France a rozšířil své působení do dalších měst v Evropě. City Jet se ve ztrátě pohyboval i během této spolupráce, ale zase nabízel zajímavé možnosti, jak se levně dopravovat letecky po Evropě, běžná jednosměrné letenky oscilovala mezi £70 a £100, což byla velmi sympatická cena při vědomí, že Londýn City leží opravdu “ve městě” a nikoliv na poli mezi městy (Luton, Stansted, Gatwick…).
Nyní se situace obrací. Air France v loni prodala poslední část podílu do rukou investora, německé finanční skupiny Intro Aviation a téměř okamžitě byl oznámen nákup nové dopravní techniky. Tím se dostáváme k podstatě dnešní aktuality.

Je to totiž poměrně zajímavá zpráva. Pokud by se majitel aerolinek obrátil na běžně oslovované výrobce, jakým jsou například francouzský výrobce letadel ATR, nebo švédský SAAB, či brazilský Embraer, nikoho by to nepřekvapilo a tato aktualita by nevznikla. Ale aby německý investor oslovil ruského výrobce letadel, to tu asi ještě nebylo – a navíc tak učinil přímo, konkurenci navzdory. Velmi zajímavý moment.

Zajímavá je rozteč mezi sedadly u jednotlivých cestovních kategorií: zatím co v Economy si díky rozteči 30″ moc legrace neužijete, 36″ v Business už nevypadá tak tragicky. Mírně pozitivním argumentem “pro” pak může být fakt, že v konfiguraci pro 108 cestujících je zachováno rozdělení sedadel na 3+2, takže na “dvojáku” bude cesta zcela jistě příjemnější, než v případě cesty například s Wizzair, který má stejnou rozteč sedadel, ale v konfiguraci 3+3. O konfiguraci v Business pak mnohem více napoví následující video (a to by si měli povinně shlédnout u British Airways – aby měli alespoň tušení, jak má vypadat byznys třída na kratších letech…):

Největším provozovatelem dopravního letadla Suchoj Superjet 100 je momentálně Aeroflot, který má objednávku na 50 kusů. Díky tomu je možné sem tam zahlédnout tento dopravní letoun i nedaleko české kotliny:

A pokud vám čelo letounu připomíná vzdáleně Dreamliner od Boeingu, nejste až zas tak daleko od reality. Na provedení vzhledu Boeing s výrobcem Suchoje přímo spolupracoval. A jak můžete sami vidět na náhledovém obrázku v úvodu článku, i rusové umí udělat pěknou grafiku (livery) – ve srovnání se vzhledem jiných LC dopravců je Aeroflot o třídu výš.

Co dodat závěrem? Těším se velice na okamžik, až si z druhé strany Temže “cvaknu” Superjet 100 na londýnském City.
 

1 Komentář

Leave a Reply to CateyeCancel reply