Taiwanský úřad pro bezpečnost letového provozu ASC potvrdil, že hlavní příčinou havárie letadla ATR72 na letu Transasia GE235 bylo selhání motoru.

Ovšem ze zatím nezjištěných příčin došlo v průběhu stoupání letadla k vypnutí motoru č. 2 – tedy do té doby aktivního motoru, se kterým by posádka letadla měla stoupání zvládnout – byť s obtížemi.

O tom, proč byl vypnut druhý, správně pracující motor, se prozatím vedou pouze spekulace, úřad pro vyšetřování nepotvrdil, že se jedná o chybu pilotů, nic méně průběh vzletu (údaje převzaty z AV Herald) tuto spekulaci velmi silně podporuje:

  • 10:51 místího času (všechny časy jsou místní) dostalo letadlo dostalo povolení k odletu
  • 10:52:33 během počátečního stoupání byla komunikace s letadlem předána “odletu” (tj. řídícímu, který měl na starost navigaci odlétavajících letadel)
  • 10:52:38 ve výšce kolem 1200 stop nad střední hladinou moře, po 37 vteřinách od okamžiku, kdy vzlétlo, byl aktivován hlavní varovný signál, související se selháním pravého motoru
  • 10:52:43 byl snížen výkon na levém motoru
  • 10:53:00 začala řešit situace a došlo k zastravení motoru 1 (levý motor)
  • 10:53:06 se pravý motor (motor 2) automaticky zapraporoval (vrtule)
  • 10:53:12 se poprvé ozval signál uppozorňující na ztrátu vztlaku (do 10:53:18)
  • 10:53:19 posádka diskutovala, že došlo k zapraporování motoru 1, byla přerušena dodávka paliva do motoru a rozhodli se pokusit motor 1 znovu nastartovat o dvě vteřiny později se znovu ozvalo varování na ztrátu vztlaku.
  • 10:53:34 ohlásila posádka rádiem tísňový signál Mayday a zahoření motoru, následovalo několik pokusů o restartování motorů, ale bez úspěchu
  • 10:54:34 byl podruhé aktivován hlavní varovný signál
  • v čase 10.54.38 záznamy končí
Trosky motorů letadla ATR72-212 Transasia, zdroj: AVHerald

Trosky motorů letadla ATR72-212 Transasia, zdroj: AVHerald

Společnost Transasia následně zrušila 90 letů během tří dnů (24 letů na 7. února, 36 letů na 8. února a 30 letů 9. února), jež byly operovány turbovrtulovými stroji francouzské výroby ATR a nařídila všem 71 pilotům, kteří letadla ATR72 pilotují školení a následné přezkoušení.
V tomto kontextu nelze nezmínit neuvěřitelnou neprofesionalitu médií – ať již zahraničnícjh, tak i našich, českých, které v prvních dvou dnech přejímaly zprávy čínských deníků a údaje ze sociálních sítí, kde byli piloti letu zcela nekriticky postaveni do role hrdinů, kteří zabránili mnohem větší katastrofě, než ke které došlo. Nepochopitelným na těchto fabulacích bylo tvrzení, že jen díky mistrovství pilotů nedošlo ke zřícení stroje na obytnou čtvrť, která se rozprostírá v okolí železniční stanice Nangong – avšak video, které bylo zveřejněno jen pár hodin po události jasně ukazovalo, že o žádné mistrovství pilotů daného letadla nešlo. Letadlo sice klesalo, ne však tak strmě, aby došlo k pádu do zmíněné oblasti. Z videa je taktéž patrné, že ke kritickému momentu, kdy letadlo ztratilo stabilitu a “postavilo se na křídlo”, došlo těsně před kolizí s konstrukcí silničního viaduktu Huangdong Boulevard. Co je podstatné, že spekulace na dané téma bez znalosti faktů, dehonestují jak pozůstalé, tak samotné aktéry této smutné události.
Ať už letadlo společnosti Transasia havarovalo z jakékoliv příčiny, měli bychom spekulace ignorovat a vyčkat na závěrečnou zprávu úřadu ASC, kde budou přesně popsány příčiny této fatální nehody.

Leave a Reply