Site icon Dopravní Magazín

Ujednáno: Lufthansa získá 41% podílu v ITA Airways

ITA_Airways_Airbus_A330-202_EI-EJL,_FCO,_23022023[1]

V potížích neustále se pohybující ITA Airways – nástupce zkrachovalé Alitalie, se dočká záchrany v podobě přílivu financí od společnosti Lufthansa, německého vlajkového dopravce.

Dohoda o přesunu akcií do vlastnictví Lufthansy byla podepsána 25. Května za přítomnosti představitelů italského Ministerstva financí a obchodu (MET) a zástupců vedení dopravce Lufthansa.

ITA Airways byl přímým nástupcem aerolinky Alitalia, která se do pomyslného hrobu složila 15. Října 2021 poté, co zcela finančně vyčerpaná již neměla k dispozici žádné finanční prostředky. Představitelé MET samozřejmě věděli, že se blíží neodvratný konec jejich národního leteckého dopravce, a tak se na jeho pohřeb důkladně připravili: již v roce 2020 byla založena letecká dopravní společnost ITA Airways (Italia Trasporto Aereo S.p.A.), která zpoza pomyslného rohu radostně sledovala – v očekávání lepších zítřků – trpký konec své předchůdkyně. A když tento nadešel, italská vláda realizovala – v rámci jejich tradic – nejhorší možné řešení: místo toho, aby nechala konkurenční dopravce zacelit dopravní kapacitu po zkrachovalé Alitalii, převedla promptně veškerý zbývající majetek do státem nově zřízené aerolinky, ITA Airways.

Bohužel, ani výměna zatím nezkrachovalého národního dopravce ITA Airways za zkrachovalou Alitalii nepřinesla onen kýžený košík plný sladkého ovoce, lepších zítřků a miliardy Eur na provozních účtech. Naopak, dopravce ITA Airways vykázal za rok 2022 účetní ztrátu 486 milionů Eur při vykázaných příjmech 1.58 miliardy Eur. Naštěstí stále existuje možnost svalit špatné hospodaření dopravce na období pandemie Covid-19 a na neúměrně vysoké ceny leteckého paliva – takže žádný div, že se ITA Airways musela poohlédnout po finanční injekci, nebo si začít hledat cestu k nejbližšímu hřbitovu.

To, že trpce chutnající ovoce v podobě finančních výsledků dopravce je jen snaha zakrýt skutečnost, že se ani ITA Airways nepodařilo a nepodaří vymanit ze spirály dluhové pasti, lze snadno dokázat při srovnání finančních výsledků nízkonákladových dopravců: navzdory stejným Covidovým potížím a navzdory vyšším cenám leteckého paliva, oba hlavní evropští nízkonákladoví dopravci – Ryanair a Wizzair – vykázali zisk před zdaněním. Skoro by se chtělo říct: co dělají nízkonákladoví dopravci špatně, že dokáží vytvořit zisk?

Naštěstí pro ITA Airways, německý dopravce Lufthansa si za rok 2022 připíše čistý zisk ve výši 791 milionů Eur, takže pro její top management nebude žádný problém si do pomyslného nákupního košíku přihodit zboží v podobě jiné, ztrátové aerolinky. Konec konců, svůj zájem o akvizici ITA Airways manažeři Lufthansy avizovali již v roce 2022, takže se nejedná o žádné velké překvapení.

Lufthansa za menšinový podíl v ITA Airways zaplatí 325 milionů Eur a stane se tak pátým největším síťovým dopravcem na světě. Zbylých 51% bude i nadále v držení italského ministerstva pro dopravu a obchod. Zda se tato akvizice vyplatí, to se teprve ukáže. Nicméně lze předvídat, že minimálně letošní rok by mohl být u obou dopravců úspěšný, neboť se předpokládá nárůst cestujících v letecké osobní dopravě v řádu desítek procent.

Nechme se tedy překvapit.

Exit mobile version