Site icon Dopravní Magazín

Ukrajina – hrozí odchod zahraničních dopravců?

Poněkud nepovšimnuta zůstala zpráva jako z dávno minulých časů o tom, že ukrajinské orgány navrhly 24. října 2014 nová pravidla pro provoz leteckých společností.


Tato pravidla stanovují povinnost, že společnosti, které mají základnu na Ukrajině, musejí být z více než 50 procent vlastněny ukrajinským subjektem a kromě zahraničních linek musejí nabízet i linky tuzemské.
I když ukrajinské ministerstvo spravedlnosti dnes rozhodlo o pozastavení uplatňování nových pravidel v oblasti letectví do doby, než proběhnou konzultace se zahraničními dopravci, zástupce společnosti WizzAir se již vyjádřil, že uvedené změny by mohly vést k ukončení aktivit společnosti na Ukrajině a uzavření pobočky WizzAir Ukrajině.  Výše uvedená pravidla by se měla vztahovat pouze na nové linky a neměla by platit retroaktivně, jak uvedl regulátor civilního letectví na Ukrajině, Státní letecká služba.
Jediným subjektem, který může nově navržená pravidla splnit, je ukrajinský vlajkový dopravce, Ukraine International Airlines, známý jako UIA. Tento dopravce v těchto dnech oznámil, že v letošním roce prozatím ztrácí více než 90 miliónů dolarů. Je jistě jen náhodou, že v čele regulátora, Státní letecké služby, stojí Denys Antoňuk, který byl ředitelem rozvoje linek a aliancí v UIA předtím, než byl 12. března letošního roku jmenován do této funkce.
Je vcelku jednoduché odhadnout, co stojí za plánem zavést tato regulační opatření. A jakkoliv může být snaha o podporu národního dopravce snad pochopitelná, jde o zcela krátkozraké opatření. Zavedení těchto omezení by těžce dopadlo na již tak problémy zmítanou ukrajinskou ekonomiku a ztížilo by cestování jak pro domácí občany, tak pro ty, co plánují návštěvu země.  Hlavním akcionářem UIA je podle místních tiskových zpráv miliardář Igor Kolomojskyj, guvernér východního Dněpropetrovského regionu, což ale společnost UIA popírá a k záležitosti se nevyjadřuje.

Exit mobile version