Site icon Dopravní Magazín

Válka obrů: kdo má lepší letiště?

“Kdo ho má většího” – zhruba takto by se dala parafrázovat situace, jež se odehrává mezi dvěma londýnskými letišti. A zdá se, že ani Gatwick, ani Heathrow nechtějí ustoupit ze svých pozic.

Poměrně silnou rétoriku zvolil šéf největšího britského letiště Heathrow, John Holland-Kaye, který doslova řekl:

“Bez ohledu na ostatní britská letiště, která mají volné kapacity, jen Heathrow může denně obsloužit přímé lety do rozvíjejících se ekonomik – tím pomáháme Velké Británii uspět v globální soutěži o ekonomický růst. Gatwick nic takového zajistit nedokáže, toto může dokázat pouze naše letiště – Heathrow.”

Jakkoliv se toto sebevědomé tvrzení zdá příliš arogantní, stojí na poměrně pevných základech: Heathrow odbavilo jen v měsíci Červnu přes 7 miliónů cestujících, což je o půl procenta více, než ve stejném měsíci roku loňského. A i ostatní statistiky dokazují, že Heathrow by mohlo uzavřít účetní rok s lepšími výsledky, než v předchozím účetním období. navíc se zdá, že plán letiště na výstavbu třetí ranveje bude úspěšný – stejně jako výstavba 14-ti pruhového prodloužení dálničního obchvatu Londýna, M25.
Nicméně, sebevědomé prohlášení šéfa letiště Heathrow nezůstalo bez odezvy. Šéf finančních operací letiště Gatwick, Nick Dunn, reagoval prakticky okamžitě a s nemenší vervou:

“Pouze letiště Gatwick má pravidelný nárůst nejen odbavených cestujících, ale i uskutečněných letů. Jen tak pro zajímavost, loňský nárůst cestujících byl 6-ti procentní, zaoceánské lety nám vzrostly o 6,6 procent. Kolik že ohlásilo Heathrow? Půl procenta? O čem se vlastně bavíme?”

Faktem je, že i letiště Gatwick má slušně našlápnuto ke světlým zítřkům: ve schvalovacím procesu je případná výstavba druhé ranveje – současný stav je pro Gatwick velmi nevýhodný a omezující. Zároveň bude zásadně navýšena kapacita přímého železničního spojení s centrem Londýna. A před startem je letecké spojení Gatwicku s New Yorkem, jež bude zajišťováno nízko-nákladovým dopravcem Norwegian. A toto může být velice zásadní pro ekonomiku letiště Gatwick, neboť zaoceánská linka za nízkou cenu je tahákem, který nezklame – viz úspěch Virgin Atlantic.
Ale ať už dané laškování mezi oběma letišti poměříme jedno z jakého úhlu, jedna pozitivní zpráva se z toho přeci jen dá vydedukovat: leteckému byznysu se blýská na lepší časy.

Exit mobile version