Site icon Dopravní Magazín

Válka v oblacích: udrží si Norwegian Air International svoji licenci na trans-atlantické lety?

K zajímavé situaci se schyluje na druhé straně Atlantického oceánu: americké federální ministerstvo dopravy udělilo předběžný souhlas s udělením licence na lety mezi Evropou a USA ve prospěch společnosti Norwegian Air International (dále jen NAI).

Toto rozhodnutí vyvolalo poměrně silnou reakci ze strany některých leteckých dopravců z USA i Evropy, zejména pak Delty (Delta Airlines), United Airlines, Lufthansy a Air France – KLM, kteří okamžitě kontrovali prohlášením, že Norwegian Air International je pouze laciným trikem vlastníka, Norwegian Air Shuttle, jak se zbavit povinnosti platit piloty letecké společnosti, která působí a má zároveň i sídlo v Norsku, vyšším platem.
Nutno říci, že celá záležitost opravdu vyvolává otázky. Původním žadatelem o vydání licence k dálkovým letům přes Atlantický oceán mezi Evropou a USA, byla právě norksá letecká společnost Norwegian Air Shuttle (dále jen NAS). Po prvním zamítnutí, v roce 2014, vznikl nový, v Irsku registrovaný a v Irsku sídlící dopravce, Norwegian Air International. Zakladatelem, či chcete-li vlastníkem, je právě Norwegian Air Shuttle. Od své matky obdržel štědrý novorozenecký dar v podobě 35 kusů Boeingů B737-800, všechny s jedinou konfigurací Economy (Y) pro 186 cestujících. Nový dopravce NAI má podobný kód dopravce v databázi IATA, jako NAS (D8 / DY), mají velmi podobné volací znaky, které používají v rámci letové komunikace (NORTRANS / NORSHUTTLE) a mají zcela stejné nástřiky (livery) letadel.
Pokud přihlédneme ke sledu událostí, pak se opravdu můžeme zastavit nad tím, proč si Norwegian Air Shuttle zřídil novou organizační jednotku, firmu, k dálkovým letům přes Atlantický oceán? Celé to přinese dodatečné náklady nejen personální, ale i  v rámci podnikové infrastruktury. A přitom o jejich zájmu zřídit nízkonákladové spojení právě mezi Evropou a západním pobřežím USA se ví minimálně tři roky – tuším, že i zde, v našem magazínu o Norwegian a jejich záměru byla v minulosti krátká zmínka. Celé to postrádá logiku, pokud ovšem…
… pokud ovšem snahou Norwegian Air Shuttle opravdu není záměr obejít norský pracovní trh a jeho regulace. Konec konců, hlasy z druhé strany “atlantiku” se netají přirovnáním snahy NAS k “čínským pracovním smlouvám” a tento neveřejný bonmot byl i naznačen v prohlášení americké ALPA (Air Line Pilot Association), v němž Tima Canoll zdůraznil:

Rozhodnutí úřadu považujeme za urážku a porušení pravidel férové hospodářské soutěže. Dopravce vznikl v zemi, kde jsou příznivější daňové i zaměstnanecké poměry – jejich úmysl poskytovat trans-atlantické lety z Norska je ve prospěch Norwegian Air Shuttle, nikoliv pro ně samé…

Je tedy otázkou, jak se následně k celé záležitosti postaví federální úřady v USA. To, že povolení má pouze předběžný, tedy dočasný charakter, může v blízké budoucnosti sehrát zásadní roli – neboť dočasná licence nemusí být automaticky prodloužena. Její platnost může být klidně zrušena.

Exit mobile version