Ještě před sedmi lety se zdálo, že dálkovou autobusovou dopravu ve Velké Británii obsadí výrobce Plaxton s verzí Elite. Nyní je vše jinak -na trh se nenápadně tlačí VDL se svojí verzí Futura.

Přitom vedení Plaxtonu nemělo až zas tak hloupý nápad: poté, co v roce 2008 představil výrobce verzi Elite, bylo jasné, že Plaxton chce obsadit zejména trh meziměstské autobusové dopravy, jež je ve Velké Británii operována pod značkou National Express. Na první pohled by každý z nás mohl říci “jasně, taková strategie dává logiku” – přeci jen meziměstské autobusy Levante od výrobce Caetano stárnou, a bude nutné je postupně nahrazovat. Z tohoto pohledu nelze manažerům Plaxtonu nic vytknout. Jenže situace se mírně zkomplikovala.
640px-Plaxton_Elite_YN10_FKM_Selwyns_National_Express
Poté, co se Evropou jemně prošla ekonomická krize, ve vedení operátora National Express zaznělo několik varovných hlasů, že by bylo možná přeci jen lepší ponechat model Levante dojezdit “na krev” a s obnovou vozového parku sítě meziměstských linek počkat o pár let později. A tak bylo v roce 2012 rozhodnuto o modernizaci (česky: humanizaci…) stávajících vozů Caetano Levante a do vozového parku National Express bylo koupeno přesně tolik vozů řady Plaxton Elite, k nimž byla objednávka potvrzena ještě v roce 2009 – tedy v době, než ekonomická krize naplno ukázala svoji devastující sílu.
640px-National_Express_7102_Caetano_Levante_FJ08_KNW_Metrocentre_2009_pic_1
Jenže jak se říká: kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe. Zatím co v Plaxtonu se manažeři nedokázali probrat k boji o živobytí a  v Coalvillu (sídlo Caetano v UK) si naopak manažeři mnuli ruce s vědomím, že rekonstrukce modelu Levante jim zajistí nehynoucí slávu a nekonečné příjmy; na trhu se objevil onen třetí – neboli ten, který kašle na pocity a zažité pořádky typu “dokud to jezdí, nebudeme to měnit”.
Výrobce autobusů VDL šel za svým prodejním úspěchem mírně řečeno “od lesa”. Za prvé, měl v ruce produkt, který nebyl striktně meziměstský – naopak, parametry autobusů od VDL splňují jak požadavky na meziměstské linky, tak i nároky na ty luxusněji pojaté, tedy zájezdové . Tím tedy VDL elegantně podrazil nohy modelu Levante, který sice splňuje parametry přepravy  meziměstské a přepravy tělesně postižených na vozíku, ale co se komfortu a kvality týče, zůstal hluboko v minulosti. Za druhé, VDL si uvědomilo prostý fakt, a to ten, že pouze mizivá část linek NX (National Express) je ve vlastní režii NX – většina linek mimo Londýn je v rukou franšízantů. Tedy dopravců, kteří kromě linek National Express provozují i zájezdovou autobusovou dopravu. Zničeho nic se tak najednou začali v garážích franšízantů objevovat modely VDL Futura.
vdl-futura-fm2
Což může mít v blízké budoucnosti zcela zásadní pointu: Natioanl Express si může klidně ponechat své stárnoucí vozy Caetano Levante pro dopravu mezi londýnskými letišti – tento stav bude vadit tak maximálně cestujícím, kteří právě přiletěli do Velké Británie a z kvality a provedení interiéru modelu Levante budou pravděpodobně lehce šokováni. VDL mezitím zabetonuje garáže franšízantů – tedy těch, kteří mají na rozdíl od NX násobně větší vozový park – svým modelem Futura. A až se za pár let začne rozhodovat o tom, který výrobce a s jakým modelem nahradí vozový park National Expressu s jeho obstarožními autobusy Caetano Levante, bude situace zhruba následující: Plaxton bude zpovzdálí přihlížet tomu, jak si franšízanti vynutí certifikaci modelů VDL i pro National Express linky. Protože zrušit licenci jednomu dopravci lze a to nijak složitě. Ovšem zlikvidovat dopravní síť franšízantů napříč kontinentem, to snad nikoho ani nenapadne, natož aby se něco podobného vůbec realizovalo.
Tím je přehledně vysvětlen i nečekaný nárůzt prodeje modelů VDL Futura z let 2014 a 2015. Za rok 2014 bylo zaregistrováno na silně konkurenčním trhu 114 nových autobusů značky VDL Futura – nejvíce, 33 kusů, se prodalo v měsíci Dubnu. Z roku 2015 ještě není známa celková prodejnost, nicméně do Září loňského roku se prodalo celkem 87 kusů Futury – takže prodej za celý loňský rok bude buď velmi podobný prodejům z roku 2014. Což je rozhodně velmi příznivá zpráva pro cestující a dopravce.
Mnohem méně příznivá je tato zpráva pro vedení National Express, které bude ve velmi blízké době postaveno před jimi zcela nečekanou situaci – a to, že modelu Levante, jímž se National Express pyšnil všude možně hlavně díky uspořádání pro přepravu tělesně postižených na invalidním vozíku; zvoní umíráček. U Plaxtonů si budou muset zajít nakoupit opravdu hodně pohřebních svíček – ať mají kolem hrobu, který si sami vykopali, odpovídající atmosféru. A v Moseley, kde sídlí hlavní distributor VDL, si mohou pomalu, ale jistě objednat kamion šampusu – zcela jistě budou mít co slavit.

Leave a Reply