Je to zajímavé. Zatímco easyJet své lety na linkách mezi Gatwickem a Moskvou zrušil v roce 2015 s odůvodněním nízké profitability, Wizzair stejnou linku zkusí rozlétat s příchodem zimního letového řádu v roce 2019.

A rozhodně nehodlá zůstat nic dlužen své pověsti nízko-nákladového leteckého dopravce – ceny které Wizzair pro začátek nabízí, jsou na úrovni cen, za něž lze s uvedeným dopravcem létat z Lutonu do Prahy.

Doposud nejlevnější variantou pro let mezi některým z londýnských letišť a Moskvou byl dopravce air Baltic, který si za let z letiště Gatwick na moskevské letiště Šeremeťjevo žádá £130 u jednosměrného letu. Jenomže v tomto případě se jedná o let s přestupem v Rize, což z levné záležitosti udělá záležitost sice levnou, zato však dvoudenní.

Pokud se rozhodnete letět s některým z tzv. „tradičních“ dopravců, pak s British Airways lze nalézt přímé spojení z letiště Heathrow na Šeremeťjevo za £375, s ruským dopravcem Aeroflot si „polepšíte“ o zhruba sedmdesát liber – jednosměrná letenka vyjde u Aeroflotu v říjnu 2019 na £309.

Zdá se tedy, že Wizzair má svoji cenovou politiku posazenu „proklatě nízko u pasu“ a je tedy na místě otázka, jak se Wizzair popere s ekonomickou stránkou věci. Připomeňme si, že v roce 2012 se easyJet tvrdě utkal s Virgin Atlantic v souboji o sloty na Šeremeťjevu, aby z letů do Moskvy po třech letech v tichosti vycouval – Sir Richard Branson si v oné době asi připil šampaňským, že onen souboj prohrál. easyJet tehdy svoje počínání ozřejmil lakonickým konstatováním, že linka byla ekonomicky neudržitelná.

A ona tato aktualita vůbec doznává lehce bláznivého charakteru, pokud si připomeneme, že právě British Airways oznámily ukončení letů na lince mezi Londýnem a Petrohradem – 3. Října 2019. Důvod? Nepřekvapivý: nízká profitabilita. Co je na tom bláznivé? Nic – tedy vyjma faktu, že Wizzair spustí od 1. Října další linku, taktéž z Lutonu a ta bude směřovat – ne, to není vtip – do Petrohradu.

Takže si můžeme celý příběh shrnout: Wizzair se pokusí proniknout mezi dva velké hráče na trase Londýn – Moskva a zároveň oznamuje, že začne létat mezi Lutonem a Petrohradem v takřka stejném okamžiku, kdy British Airways oznámily ukončení letů mezi Heathrow a Petrohradem. Zajímavé.

Samozřejmě že je vhodné připomenout, že nejlevnější let Wizzairu na lince do Moskvy či Petrohradu bude přesně kopírovat jeho zvyklosti: tedy za onu nejnižší cenu dopravce předpokládá, že kromě maličkosti v podobě cestujícího oblečeného do kabátu s velkými kapsami (přičemž cestující vloží do první velké kapsy své cestovní doklady a do druhé velké kapsy svrchníku pak náhradní spodní prádlo…) s jiným vybavením cestovat nebude. Protože pokud ano, cena se samozřejmě mění směrem vzůru (£79 včetně odbaveného zavazadla o váze 20kg, případně za cenu £100 zavazadlo 32kg…), ale nikoliv dramaticky – i ona nejvyšší cenová varianta Wizzairu je třetinová ve srovnání s Aeroflotem a takřka čtvrtinová ve srovnání s British Airways.

Lety budou operovány dopravcem Wizzair UK, přičemž lety mezi Lutonem a Moskvou budou v nabídce každý den v týdnu, stejně jako lety do Petrohradu. Čas odletu spoje do Moskvy bude v odpoledních hodinách (1520), do Petrohradu pak ve večerních hodinách (2225). Let do Moskvy je zapsán v délce trvání 3 hodiny a 40 minut, do Petrohradu pak 4 hodiny a 25 minut. Na obě linky může Wizzair nasadit jak Airbus A320, tak A321 – obě varianty má na Lutonu k dispozici, nic méně na přesné údaje si budeme muset ještě chvíli počkat.

Teď mne napadlo, že možná stačilo pouze napsat, že cestovatelům, kteří jsou navyklí na ceny nízko-nákladových dopravců, se otevřela vskutku zajímavá cestovní alternativa.

Leave a Reply