Kdyby české ministerstvo dopravy mělo v ruce alespoň nějakou koncepci rozvoje a kdyby existoval úřad, který by měl organizaci osobní železniční dopravy v dikci, mohli by se podobné titulky týkat výběrových řízení v ČR.


Bohužel, neschopnost Ministerstva dopravy ČR zřídit úřad správce železniční osobní dopravy (dovolíme si tak onen úřad nazývat, byť neexistuje…) přináší naší ekonomice, železničním dopravcům i cestujícím pouze problémy.
Jak jsme se již zmínili v předchozí aktualitě, joint-venture Virgin Trains a Stagecoach zvítězili ve výběrovém řízení na pronájem lukrativní železniční trati East Coast main Line, z něhož překvapivě vyřadil současného provozovatele, společnost East Coast.
Dne 10. prosince, kdy uplynula lhůta pro odvolání, mohlo tedy britské Ministerstvo dopravy zveřejnit údaje o detailech finanční nabídky ze strany Inter City Railways – což je obchodní značka, pod níž budou jmenované firmydopravní službu provozovat.
Inter City Railways nabídl za pronájem trati East Coast Main Line částku 2,3 bilionů liber – což je 71,3 miliard českých korun na osmileté období. Částka, jež byla dopravcem nabdnuta, může být navýšena na úroveň 3,3 bilionů liber ( 102 miliard Kč) v závislosti na růstu inflace. Dopravce se zároveň zavázal investovat částku 140 milionů liber (4 miliardy 340 tisíc Kč) do rekonstrukce související infrastruktury – investiční prostředky budou směřovat zejména do zlepšení stavu železničních stanic a částečného vylepšení stavu stávajícího vozového parku.
Mimochodem, stávající flotila souprav sestává z 31 souprav starých BR Class 91 (ve výrobě od roku 1988 – 1991), dále z 31 kusů stejně obstarožních Inter City 225 (1988 – 1991), a výčet soudobé moderní dopravní techniky je uzavřen muzeálními soupravami Inter City 125 , jichž je v provozu 14. Dodejme, že posledně jmenované soupravy se vyráběly v letech 1975 až 1982 a směle tak mohou konkurovat “koženkám”, jež se tu a tam dají vidět na našich kolejích. Jediným rozdílem je, že jednotky Inter City 125 jsou – na rozdíl od Honneckerovy pomsty – hodně pohodlné a luxusně vypadající vagónky. Navíc od roku 2018 začne nový dopravce na East Coast nasazovat v postupném náběhu vysokorychlostní soupravy BR Class 395 – Hitachi, o nichž jsme taktéž psali před nedávnem.
 

Osobní vagon Mark3, který byl vyroben přímo pro řazení do souprav Intercity 125 a 225. Autor: Peter Skuce, zdroj: Wikipedia

Osobní vagon Mark3, který byl vyroben přímo pro řazení do souprav Intercity 125 a 225. Autor: Peter Skuce, zdroj: Wikipedia

V okamžiku, kdy byly detaily výběrového řízení zveřejněny, se okamžitě ozval stínový ministr dopravy, Michael Dugher (Labour party), který doslova řekl:

Rozhodnutí komise o vítězi tohoto výberového řízení je zradou na daňových poplatnících a voličích. East Coast Main Line by měla být i nadále provozována státem vlastněnou společností East Coast. Je směšné, že se něco takového mohlo vůbec přihodit. Naše strana je připravena otevřít diskusi o změnách v pronájmu železničních tratích, tzv. franšízách. Potřebujeme nový přístup k této problematice – takový, který vezme v potaz veřejný zájem.

Což je poměrně zvláštní prohlášení – při vědomí faktu, že předchozí dopravce na East Coast Main Line, firma East Coast, nebyl schopen za celou dobu změnit svůj přístup k zákazníkům a místo moderních souprav, jež by reflektovaly fakt, že se již 14 let pohybujeme v 21. století; na ECML stále jezdí pouze modernizovaná historie. Pokud je toto oním přístupem, po kterém Michael Dugher volá, pak buďme rádi, že se Labour párty není vládní stranou.

Železniční osobní vůz BR Class Mark 3 po renovaci, autor: Peter Skuce, zdroj: Wikipedia

Železniční osobní vůz BR Class Mark 3 po renovaci, autor: Peter Skuce, zdroj: Wikipedia

Nový ministr dopravy, Daniel Ťok, tedy má o čem přemýšlet. V dikci ministerstva nejsou pouze dálnice, či zakázky do silniční infrastruktury. Česká veřejnost stále čeká na první, životaschopnou a reálnou projektovou studii k výstavbě VRT v ČR. Stále není dořešen převod zbývajícího movitého majektu z ČD a.s. na správce infrastruktury, SŽDC. Liberalizace železniční osobní dopravy byla doposud fraškou, nad níž již nelze brečet – natož abychom měli důvod se smát.
Je tedy na místě otázka: kdy přijdou skutečné změny?

Počet Komentářů: 2

    • Není třeba tento údaj opravovat. Velká Británie nezná miliardu, s tímto finančním řádem nepracuje. Pokud tedy budeme citovat zdroj v jeho přesném znění, budeme vždy uvádět sumu v jednotkách, které se tam používají. Bude-li součástí článku i informace o adekvátní sumě v korunách, bude uvedena v jednotkách, které se používají v ČR po přepočtu měny – tedy v miliardách korun.

Leave a Reply