V každé zemi se může zájemce o koupi ojetého osobního vozu setkat s nekalými praktikami a ani Velká Británie není výjimkou. Nad některými příběhy však zůstává rozum stát.
Na nejznámějším prodejním portálu se zánovními a ojetými vozy Autotrader.co.uk se před necelým týdnem objevila nabídka na prodej vozu Audi Q7 (3.0 TDI V6 Black Edition, rok výroby 2019) s mírně podhodnocenou cenou £49,995. Fotografie, jež byly prodejcem k onomu inzerátu přidány, nevzbuzují žádnou nedůvěru.

Inzerát však po necelých 14ti hodinách z inzertního portálu zmizel. Důvodem však nebyl prodej koupěchtivému zájemci, za odstraněním inzerátu je zcela neuvěřitelný příběh, jež byl případným zájemcům umě skryt a kterému by se asi nedostalo zasloužených “pět minut slávy”, nebýt nadšenců z Facebookové skupiny Dodgy Cars.
Dodgy Cars je skupina osob, jež mají velmi blízko k trhu s ojetými osobními vozy a kteří mají přístup do archivu záznamů evidovaných škod osobních automobilů POCTRA. V tomto portálu evidovaných škod lze najít historii poškození konkrétního vozu, pokud je takový vůz nabízen skrze aukce nepojízdných (opravitelných), havarovaných (opravitelných) vozů a vozů, jež jsou neopravitelné, avšak mohou být prodány jako celek za účelem následné likvidace vozu a prodeje těch dílů, jež jsou nepoškozené a mohou být využity při opravách jiného vozu stejné značky. Dodgy Cars také dokáží z hlubin databází “vykutat” záznamy o případné podvodné úpravě ujetých mil, nesrovnalosti s identifikačními VIN kódy vozu a další a další detaily, k nimž není až zas tak lehké se dostat.
Varovným signálem pro Dodgy Cars byl velmi nízký inzerovaný nájezd mil a s tím související cena. Ponořili se proto do hlubin databáze POCTRA – a pak už se jen nestačili divit. Vlastně, upřímně řečeno, nestačil se divit nikdo z těch, kdo jejich varování ohledně onoho vozu na Facebooku četl – je to opravdu hodně bizarní příběh.
Kupte si Audi (BB)Q 7
Dodgy Cars nejprve podle registrační značky vozu a VIN kódu vozu zjistili, že daný vůz má záznam v databázi vozů, určených k likvidaci – a to v kategorii B – což znamená, že může být prodán pouze na náhradní díly a nesmí být uveden zpět do provozu. Podívali se tedy na detail evidované škody a nestačili se divit – dívali se totiž na toto:

Vůz byl zcela evidentně poškozen požárem, a to ve značném rozsahu. Je tedy pouze logické, že byl evidován jako neopravitelný. Záznam o škodě pocházel z listopadu loňského roku. To vyvolalo další otázky: jak se vůbec někomu mohlo podařit opravit tak značně poškozený vůz za pouhé 3 měsíce? A jak je možné, že se oprava zdařila za výrazně nižší cenu, než jaká připadala do úvahy?
Dodgy Cars samozřejmě nedokázali prokázat, že prodejní cena inzerovaného vozu je nesmyslně nízká, neboť u mnoha náhradních dílů se k jejich ceně ani nedopátráte – nejsou k dispozici (například LED Matrix světlomety nejsou skladem ani u autorizovaných prodejců náhradních dílů) a proto není známa jejich tržní cena. A pak si Dodgy Cars všimli jednoho detailu, který celý příběh posunul na úplně jinou úroveň.
Lekce o významu sociálních sítí
Pokud se pozorně podíváte na fotografii vozu, který byl nabízen k prodeji a na fotografii poškozeného vozu, možná si všimnete toho, že poškozený vůz má doplněk v podobě panoramatického střešního okna. Jenže vůz nabízený k prodeji panoramatické střešní okno nemá. Jak je to možné?

Po několika hodinách se naplno projevil dosah sociálních sítí. Za normálních okolností by se na to asi nepřišlo, ale jak se říká: náhoda je blbec…
Jeden z diskutujících do vlákna o podezřelém voze zkopíroval upozornění, jež bylo na Facebooku zveřejněno v jiné skupině a v němž smutný bývalý majitel vozu Audi Q7 3.0 V6 z roku 2018 upozorňuje na fakt, že mu byl jeho vůz odcizen a pokud by snad někdo vůz někde zahlédl…
V tomto okamžiku dostal tento příběh docela komediální rozměr – a zároveň do sebe začaly zapadat jednotlivé detaily stejně, jako je tomu v populární hře Tetris. Takže jak se to celé stalo?
Někdy na podzim roku 2022 byl požárem zničen vůz Audi Q7 s registrační značkou LL19VXV a stal se z něj nepojízdný vrak. Tento vrak byl následně prodán v aukci na náhradní díly, za £2800. Škodní událost nebyla nahlášena pojišťovně k likvidaci, a díky tomu nebyl zaveden záznam do registru škod HPI, s nímž pracují pojišťovny a prodejci. Na jiném místě kdesi v Anglii byl zcizen takřka identický vůz, o rok mladší, s registrační značkou KV68SVF. Po třech měsících je ohořelý vůz zázračně a neuvěřitelně rychle opraven a objevuje se v nabídce prodejního portálu Autotrader.co.uk, za cenu podezřele nízkou, s velmi nízkým počtem najetých mil, s původním VIN kódem a původními registračními značkami. Kruh se uzavřel.
Vlastně “by se uzavřel”, nebýt pozornosti nadšenců z Facebooku a shody náhod, díky níž se ve stejném vlákně objevilo upozornění na chybějící střešní okno a kdyby se ve stejném vlákně díky pozornosti diskutujících neobjevila kopie upozornění na zcizený, takřka identický vůz.

Prodejce tvrdí, že o ničem neměl ani potuchy, neboť mu byl vůz nabídnut do prodeje jako odhlášený z provozu a tudíž nepovažoval za nutné prověřovat historii vozu.
Odkaz na příspěvek na Facebooku: Facebook
A jako již tradičně, na závěr jedno video z YouTube k dané problematice: