21 června, 2021

Zajímavosti ze světa dopravy

164 metrů? Ne, přes to nejede vlak. Tedy, neletí letadlo.

Na jedné straně je správa letiště Southampton, která požádala místní úřady o povolení prodloužit ranvej o 164 metrů. Na straně druhé pak skupina odpůrců prodloužení, kteří argumentují nárůstem hladiny hluku.

Začněme popisem reálií.

Letiště Southampton leží na jihu Anglie a má status letiště mezinárodního – tedy s možností odbavovat přílety a odlety na mezinárodních spojích. Jenže je v tom háček. Zatím co rozměr ranveje na šířku (37m) vyhovuje předpisům odbavit na příletu či odletu dopravní letadla až do velikosti A320/B737; délka ranveje, která je momentálně 1723 metrů dlouhá, vyhovuje pouze pro nižší kategorie dopravních strojů – například ATR42, Dash Q8, Embraer 170, BAe 146… Aby mohlo letiště obsluhovat i letadla typu A320/B737, musela by být ranvej rozšířena. O minimálně vyžadovaných 164 metrů. A to je opravdu problém.

Na jedné straně je správa letiště (AGS Airports – Southampton, Aberdeen, Glasgow), který zcela logicky argumentuje tím, že prodloužení ranveje by umožnilo nabídnout kapacity letiště i těm dopravcům, jejichž flotila sestává zejména z letadel Airbus A320 a Boeing B737. Tedy příležitost pro správu letiště oslovit například dopravce Ryanair, British Airways, easyJet. Tedy více turistů ve městě, více pracovních příležitostí a – vyšší hluk.

Vyšší hluk a nárůst silničního provozu v okolí letiště je pak hlavním argumentem odpůrců rozšíření ranveje, kteří jsou sdruženi v občanské iniciativě AXO (Airport eXpansion Opposition). Členové iniciativy argumentují jednak nutností přihlížet k udržitelnosti životního prostředí a jednak k faktu, že nárůst letecké a silniční dopravy v regionu by znamenal nejen vyšší hladinu hluku, ale i zvýšení emisí CO2. Mírně vtipným faktem je skutečnost, že mezi odpůrce rozšíření ranveje patří i provozovatel letiště v Bournemouth, ježto je od letiště v Southamptonu vzdáleno pouhých 50 kilometrů.

A jak už to tak bývá, argumenty obou znesvářených stran jsou logické, podložené fakty. A obě strany vylučují jakoukoliv možný kompromis – prostě ono klasické „buď a nebo“.

Včerejší projednávání návrhu na rozšíření ranveje, které probíhalo na půdě městského úřadu Eastleigh – kam letiště územně spadá – nepřineslo rozuzlení. Po dlouhých 14ti hodinách, během nichž skládali své argumenty zástupci a příznivci obou znesvářených stran, bylo jednání krátce před půlnocí přerušeno, a bude pokračovat dnes odpoledne.

164 metrů.

%d bloggers like this: