Po 75 let poskytoval své služby dopravce Alitalia, jež byl ve vlastnictví státu. Včera, 15. října, byl dopravce „odpojen“ od resuscitačních přístrojů a odebral se k trvalému odpočinku do leteckého nebe.

Nicméně, tím příběh zadluženého dopravce nekončí – italské ministerstvo financí (Ministry of Economy and Finance) na leteckém nebi zůstane prostřednictvím nového dopravce, Italia Trasporto Aereo S.p.A., který se stal nástupcem Alitalie.

Nový dopravce vznikl již v loňském roce, v předstihu – což je logické, bylo nutné zajistit veškerá nutná povolení pro vstup do segmentu mezinárodní letecké dopravy, zorganizovat převod slotů od Alitalia k novému subjektu, zajistit si smluvně činnost pozemních servisních operací (ground handling) na letištích atd.. Ve stejném duchu bylo nutné zajistit i převod dopravní techniky od Alitalie k ITA Airways, což ale asi nebyl zásadní problém – při vědomí faktu, že vlastníkem obou společností byla tatáž vládní skvadra.

Historie dopravce Alitalia je docela bizarní: na jedné straně jsme mohli vidět aerolinku, která se nebála inovací a (například) jako první na světě zavedla potisk bezpečnostních karet v letadle v provedení Braillova kódu. Na opačnou stranu pak můžeme postavit příběh z roku 2013, kdy v květnu onoho roku bylo na letištích v Římě, Bari, Miláně, Neapoli, Boloni, Palermu a Veroně zatčeno celkem 86 zaměstnanců dopravce, kteří byli obviněni z krádeží.

Rok 2013 byl také důležitý zejména proto, že v onom roce se Alitalia poprvé ocitla na hraně bankrotu, který byl zažehnán s pomocí finanční injekce od vlastníka aerolinky, italské vlády. Bohužel, ani vládní podpora nepomohla odvrátit neustále se zhoršující finanční výsledky a tak se v roce 2017 italská vláda rozhodla předejít řízenému bankrotu Alitalie tím, že ji nabídla k prodeji. Mezi zájemci o odkoupení Alitalie se objevili mimo jiné i Ryanair a easyJet, v roce 2018 pak italská vláda obdržela nabídku na převzetí Alitalie od renomovaného dopravce Delta Airlines, nic méně všechny nabídky možných akvizic skončily bez úspěchu.

Poslední snaha o záchranu Alitalie přišla od italské vlády v roce 2020, kdy nabídla k investici 10% podíl v Alitalii. Mezi zájemci byl například i dopravce China Eastern Airways, ale vzhledem k nepřijatelným podmínkám, jež byly nárokovány italskou vládou, skončila celá akce fiaskem.

Posledním hřebíčkem do pomyslné rakve, jež byla dopravci souzena již delší dobu, byla omezení, jež byla zavedena na celém světě v souvislosti s nákazou Sars-Cov-2. Následně pak, 10. října roku 2020, vyhlásila italská vláda, že Alitalia nebude nadále schopna fungovat na trhu leteckých dopravců a její aktivity od roku 2021 převezme nově zřízený dopravce, ITA Airways.

Složení flotily dopravní techniky nového dopravce ITA Airways

Nový dopravce zcela logicky převezme dopravní techniku od „uzemněné“ Alitalie, ITA Airways si ponechá pouze stroje od výrobce Airbus, zda časem převezme i 11 strojů typu Boeing B777-200, či Boeing B777-300ER, je ve hvězdách.

Stejně tak zůstává ve hvězdách, zda má vůbec nově vzniklý dopravce šanci na úspěch. Vždyť předchůdce zanikl zejména proto, že vlastník – tedy italská vláda, nebyl schopen řídit a spravovat Alitalii tak, aby uspěla. Proč bychom měli věřit, že vše bude náhle jiné, krásné a dokonalé?

Jsem si jistý, že ITA Airways není na stránkách magazínu naposledy.

Leave a Reply