To, že monopolní postavení operátora Eurostar není pro vysokorychlostní spojení mezi kontinentální Evropou a ostrovní Anglií to pravé ořechové, se ví již dlouho. Ale až po 30-ti letech se dny monopolního postavení Eurostaru krátí: v roce 2025 vstoupí na trh operátor Evolyn.

Začnu tedy netradičně a půjdu rovnou k věci:

Má nový operátor šanci se prosadit?

Rozhodně. Eurostar během svého 30-ti letého monopolu vytěžil z provozování vysokorychlostních vlaků maximum, a už se nemá kam posunout. Kvalita poskytovaných služeb je velmi průměrná, lidské zdroje taktéž. V tomto směru bude konkurence prospěšná stejně, jako když dopravce RegioJet vstoupil jako konkurent Českých Drah na trať Praha – Ostrava – Žilina. Pamatujete si, jak neuvěřitelně rychle České Dráhy reagovaly a začaly zlepšovat veškeré aspekty provozu vlaků na stejné trati – o nižší cenové nabídce nemluvě? Tak přesně to samé lze očekávat i na spojích mezi evropskou pevninou a ostrovem Albion.

Bude mít nový dopravce šanci vytvořit finanční zisk?

Momentálně je kapacita železničního spojení mezi Francií a Velkou Británií na využita pouze na poloviční kapacitu. Jinak řečeno, pokud nový dopravce uspěje, může se přepravní kapacitou velmi přiblížit stávající kapacitě dopravce Eurostar. A to by rozhodně nebylo k zahození, zejména pokud zmíníme fakt, že podle dostupných finančních zpráv Eurostar dosáhl v roce 2022 rekordního zisku 332 milionů Eur. Z toho je patrné, že jednak je evidentní zájem cestujících, a jednak je zde velmi vysoká šance, že výsledný produkt Evolynu může být profitabilní.

Kdyby tomu tak nebylo, pak by se Evolyn zcela jistě nemohl už nyní chlubit zájmem investorů. A kdo že tedy stojí za naplněním kasičky Evolynu?

Momentálně nejsilnějším investorem je pravděpodobně skupina Mobico Group, což je vlastně přejmenovaný nadnárodní koncern National Express. Jediným problémem je fakt, že jednotliví investoři zatím nebyli oficiálně představeni – stejně jako nebylo zveřejněno, jakým podílem se ten který investor na celém podniku podílí.

Co zatím není úplně jasné, tak složení vozového parku. Zatím se neoficiálně hovoří o nasazení jednotek Avelia od Alstomu, ale opět: pouze neoficiálně.

Takže shrnuto a podtrženo: co je zatím skutečně známo je ten fakt, že konkurence Eurostaru opravdu bude. A my, cestující, se po dlouhých 30-ti letech máme na co těšit.

Leave a Reply