Dobrou zprávou na celé této taškařici je fakt, že Labour Party již netrvá na znárodnění celé sítě osobní železniční dopravy – úvahy se prý povedou pouze o možnosti znárodnit jen její část.


Labour party, neboli Strana práce, je tradiční středo-levicová strana ve Velké Británii. A její představitelé již dlouho tvrdí, že pokud se dostanou po příštích volbách k moci, dojde k částečnému “znárodnění” části britské osobní železniční dopravy.
Na konferenci LP, která se konala o uplynulém víkendu, se její lídr, politik Ed Miliband nechal slyšet, že jednou z variant, kterou by Labour Party měla velmi vážně zvažovat, je provoz osobní železniční dopravy prostřednictvím státem vlastněných, neziskových firem. Tím by došlo k mixu, kdy by daný typ dopravy byl provozován jak soukromými, tak státem vlastněnými společnostmi.
A jakkoliv se tento nápad může zdád “férovým”, nemohu se vyhnout pocitu nedůvěry k takovému systému: dokáže Ed Miliband zaručit, že v tendrech  nebudou “vítězit” jen dopravci, vlastnění státem? Může nám lídr Labour Party zaručit, že nedojde ke zneužívání a nadhodnocování finančních prostředků na provoz dotované osobní železniční dopravy tak, jak je to praxí třeba v naší České Republice u dopravce České Dráhy a.s.?
Jakkoliv rozumím snaze státu “ukrojit” si pěknou porci tučných státních dotací (a je jedno, k čemu dané dotace slouží), jsem si jistý, že v oblasti železniční osobní dopravy je návrat ke státem vlastněným dopravcům ten nejhorší možný nápad.
Doufejme, že se jej v praxi nikdy na území Albionu nedočkáme.

Leave a Reply