Dnešní aktualita je překvapivá již ze své podstaty: poté, co z Brna odchází kvůli nedostatečné obsazenosti letů nízkonákladový Wizzair a Ryanair zůstal s jedinou linkou na londýnský Stansted; vstupuje do hry rumunský dopravce Blue Air, který se pokusí rozlétat hned pět pravidelných a dvě sezónní linky.

Překvapením je fakt, že se jihomoravský kraj nevzdává svého “mokrého snu” vidět na brněnském letišti více letadel, a proto v nejbižší době založí společně s dopravcem Blue Air novou společnost, Blue Air Moravia Transportation, v níž bude mít kraj spolu s městem 35% obchodního podílu, dopravce pak většinový zbytek.
Nabízí se použít známou frázi “laici se diví, a odborníci nechápou”. Blue Air, nízkonákladová letecká společnost, byla založena v roce 2004, své hlavní sídlo má v Bukurešti. Podle dostupných údajů se jedná o největšího leteckého dopravce v Rumunsku, který v loňském roce přepravil více, jak 3,5 milionu cestujících do celkem 70-ti destinací. Blue Air je konkurencí tamějšímu národnímu dopravci TAROM (Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM S.A.). Je veřejným tajemstvím, že Blue Air nemá zrovna flotilu letadel z těch nejnovějších: ve stavu mají 16 letadel typu Boeing B737-300 (3)/400 (7)/ 500 (6), jejichž průměrné stáří dosáhlo v roce 2017 hodnoty 25 let; jejich flotila pak dále sestává z typů Boeing B737-700NG (1)/ 800NG (12) s průměrným stářím 15 let. Sečteno a podtrženo, Blue Air provozuje flotilu letadel s průměrným stářím 21,5 roku -což rozhodně nevzbuzuje žádné velké nadšení.
Konec konců, na pozoru by se měli mít i cestující – Blue Air má poměrně hodně negativních ohlasů jak na Skytraxu, tak i na webu Airline ratings – a i když může zaznít argument, že negativních hodnocení se vždy najde více, jak těch pozitivních, pak já k tomu podotknu, že opatrnosti není nikdy dost.
Nic méně, pojďme zpět k Brnu. Ono to město (obecně řečeno…) nemá příliš možností, jak nastartovat rozvoj pravidelné letecké dopravy. Kousek na východ leží Bratilava, která prostřednictvím dopravců Ryanair, Wizzair a ČSA, nabízí možnost cestovat do celkem 28 destinací, a to nikoliv nezajímavých (Dubaj, Tel Aviv, Atény, Barcelona, Londýn…). Na jih od Brna, v časově nenáročné vzdálenosti, lze využít služeb vídeňského letiště Vienna International Airport, z něhož lze podniknout cestu prakticky kamkoliv ve světě. Dvě hodiny na západ od Brna lze využít služeb letiště Václava Havla v Praze, které taktéž nabízí možnosti leteckých spojení, kterých se v Brně opravdu nedočkáte. Zbývá pak jen položit otázku “proč”.
Proč Brno vstupuje do riskantního podniku s leteckým dopravcem, jehož renomé není zrovna ideální? Proč se město Brno i jihomoravský kraj rozhodli dotovat rozletání leteckých linek, které opravdu nepatří k těm nejziskovějším? Opravdu někdo věří tomu, že linky, které bude Blue Air operovat, budou natolik využívané, že po třech letech provozu bude hospodaření společného podniku vyrovnané?
Mám pocit, že se úředníci, kteří stojí za tímto podnikem (“za všechny prachy” – neboli za peníze daňových poplatníků…) nechápou princip, na jakém fungují nízkonákladové aerolinky. Pokud je konkrétní trasa zisková (nebo dotovaná institucí, která má o provoz dané linky zásadní zájem), budiž, bude se létat. Pokud však zisková není (případně skončí období, ve kterém kryla zájmová instituce větší část ztráty z provozu dané linky), nízkonákladový dopravce ji dokáže zrušit takřka “ze dne na den” – konc konců, příkladem budíž dopravce Wizzair, který prostě a jednoduše oznámil, že ke dni 18.1.2018 končí s lety na londýnský Luton…
Nebylo by jednodušší (a levnější…) se prostě smířit s tím, že z Brna se prostě centrální letiště Čech a Moravy nestane?

 

Leave a Reply