Pokud Vám připadá nadpis této aktuality poněkud hloupý, skoro až neuvěřitelný, pak vězte, že se nejedná o výmysl – stalo se.


Provozní ředitelé většiny významných britských leteckých dopravců byli telefonicky osloveni ze strany CAA právě s dotazem, který je velmi volně parafrázován nadpisem. Skutečně byli dotazováni, zda mají na pondělí, 26. září, volnou dopravní kapacitu.
Důvodem nebyl ani tak zájem zaměstnanců CAA o letecký výlet za hranice jejich pracovních dní, jako se jednalo o skutečnou obavu z možného finančního krachu tradičního charterového leteckého dopravce, Monarch Airlinies. A z toho pramenící obava, jak dopravit zpět přibližně 12000 cestujících, kteří v daném týdnu trávili dovolenou za hranicemi Velké Británie, a u nichž reálně hrozilo, že nebudou dopraveni zpět do jejich vlasti. Nepříjemné. O co ale vlastně šlo?
V dané době panovaly obavy o finančním stavu Monarch Airlinies a CAA se velmi tiše připravovala na bojovou variantu “všechno špatně”, Monarch se složil, potřebujeme volnou leteckou kapacitu – a to hned”. Proč byly dané přípravy utajovány, je jasné: nepotvrzená fáma o “případných možných finančních potížích” může daný subjekt, jehož se nepotvrzené fámy týkají, dovést až ke krachu – a lze logicky pochopit, že CAA neměla žádný zájem na tom, aby její “značka” byla zavlečena do spekulací typu “a kdo za to asi může?”. A se stejnou logikou lze pochopit, že ačkoliv je nepřijatelné, aby byla CAA zapletena do případné story o krachu aerolinky; bylo nutné se připravit na nejhorší možnou variantu.
A náznaky, že je “něco” špatně, existovaly.
Několik leteckých fandů si kupříkladu všimlo, že na charterových linkách, obsluhovaných Monarch Airlinies, se začali objevovat dopravci, kteří rozhodně nepatří k běžným charterům:
monarch-airlines-rescue-flights-1
Zejména se jednalo o let, kdy za Monarch “zaskočily” United Airlines, které měly “pro jistotu” stejný letový plán, jako let Monarch Airlinies.
Důvodem byl fakt, že dne 30. září měla dopravci Monarch Airlinies vypršet ATOL licence, která jej opravňuje k provozování charterové letecké dopravy. A v dané době vůbec nebylo jisté, zda bude obnovena, neboť CAA neměla jistotu, že Monarch dokáže prokázat “finanční způsobilost”, neboli dostatek finančních prostředků k zajištění provozování svých služeb. CAA se nakonec rozhodla udělit pro Monarch výjimku na dalších 11 dní s podmínkou, že během oněch 11 dní musí Monarch nadevší pochybnost doložit, jak se vlastně věci mají a jak je pokladnice plná (prázdná).
Dané situaci nepomohlo ani to, že výkonný ředitel Monarch Airlinies Andrew Swaffield, se v té samé době vydal na jakýsi podivný multi-trip po Středním a Blízkém východě, v jehož průběhu se setkal s několika investory. Což v danou chvíli dokazovalo, že opatrnost CAA rozhodně není planou chimérou. A když se po uplynutí daných 11 dní Andrew Swaffield neobjevil před komisí, která měla rozhodnout o obnovení ATOL licence, lidem z CAA se pravděpodobně udělalo mírně nevolno.
Pravdou je, že Swaffield nastoupil před komisi den po uplynutí termínu a doložil, že Monarch ma zajištěnou finanční injekci ve výši 165 milionů liber šterlinků od vlastníka 90% podílu Monarch Airlinies, skupiny Greybull Capital. To komisi stačilo na to, aby licenci obnovila, a Andrew Swaffield kvapně odjel na londýnské letiště Heathrow, kde měl rezervaci na letu do Abu Zabí, kde měl naplánována další jednání na téma “jak to udělat, aby to nekrachlo”.
Takže pro tentokrát celý příběh skončil šťastně. Ovšem pochybnosti trvají: jak se na britském leteckém byznysu projeví omezení letů do Egypta (Sharm-El-Seikh) a do Turecka (hrozba teroristických útoků)? Jak si aerolinky poradí s propadem britské měny?
Tak to nikdo opravdu netuší. Ale leccos napovídá i finanční ztráta, do níž se propadl další zavedený dopravce, easyJet.
Jaké budou letos vánoce?
 

Leave a Reply