2. Března 1969 vzlétl ke svému prvnímu, zkušebnímu letu nadzvukový letoun Concorde 001 – a byla to sláva vskutku veliká, která skoro hvězd se dotýkala (eufemisticky řečeno). Když pak 26. Listopadu 2003 vzlétl jiný Concorde (registrace G-BOAF) k historicky poslednímu letu tohoto typu letadla vůbec, z londýnského letiště Heathrow do Bristolu, nejedno oko fanouška letecké dopravní techniky zvlhlo od pláče (zcela neeufemisticky řečeno).
A i když všichni známe ono otřepané přísloví “nevstoupíš dvakrát do stejné řeky…”, tak v tomto případě je docela velká šance, že přesně “to” se stane – tedy alespoň by mělo dojít na onu první, v perexu popsanou část: na rok 2021 je naplánován vzlet nového typu nadzvukového dopravního letadla, Overture.
Ale ještě před tím americká společnost Boom Technologies Inc. 7. Října 2020 představí plně funkční prototyp XB-1 (nepřipomnělo vám to něco? Mě tedy ano: Ikarie XB-1, dávali to kdysi v televizi…), který není předchůdcem typu Overture – podle slov zakladetele a šéfa firmy, Blake Scholla, se jedná o funkční stroj, který má demonstrovat možnosti nadzukových letounů v podání soudobé techniky. Dokonce zájemcům nabízí možnost sledovat tuto událost online, stačí když se předem zaregistrujete.
Jedno si ale musíme říci hned zkraje – aby nedošlo k nějaké mýlce: vzhled nadzvukového dopravního letadla Overture je – jedním slovem – krásný. A “konkordovský” – i když u stroje tohoto typu se asi nic moc nového vymyslet nedá. Nic méně je faktem, že při prvním pohledu na – například – motory vás asi napadne to samé, co napadlo mě: “to vzali ze skladu náhradních dílů po Concorde?”.
Na webu výrobce je docela hodně obrazových materiálů, nechybí ani videa z dosavadního průběhu montáže typu XB-1 a naopak je na webu kriticky málo technických informací o typu Overture, který nás všechny asi zajímá mnohem více, než XB-1. Na druhou stranu nepopírám, že už jen samotné vizuály stojí za kouknutí:
Nic méně aby nedošlo k mýlce: firma Boom Technologies a její lidé nejsou žádná “ořezávátka”– stačí si projít seznam projektů, na nichž se firma podílela, a každému musí být jasné, že lidé v této firmě asi opravdu velmi dobře vědí, co dělají a jak to dělají. A seznam firem, se kterými spolupracují, je velmi silným argumentem pro alespoň fandovské uznání, když už ne přímo o důvěru.
Co myslíte: Vyjde to? Vrátí se “Concorde” na nebe?