Nový provozovatel franšízy Caledonian Sleeper, dopravce Serco, bude investovat 170 milionů liber do obnovy vozového parku.


Caledonian Sleeper je jediným a velmi oblíbeným nočním spojem z Londýna do skotských měst. Soupravy jsou sestaveny z vozů Mark 3, Mark 2F (jídelní vůz) a Mark 2E – a ačkoliv se jedná o historický “materiál”, těžko najdeme stejně pohodlné vozy s “atmosférou”.
Caledonian Sleeeper má dvě trasy: Highland a Lowland. Na “horské” trase obsluhuje města Aberdeen, Fort Wiliam a Inverness, na trase skrze “nížiny” obsluhuje města Edinburgh a Glasgow. Spoje jezdí šest dní v týdnu, cesta do nejvzdálenějšího města na trase – skotského Fort Wiliam trvá 12 hodin a zpáteční jízdné je vražedně vysoké: 300 liber za jednolůžkové kupé.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Přesto jsou spoje Caledonian Sleeper oblíbeným a vytíženým dopravním prostředkem, není nijak výjimečným stavem, že nákup jízdenky do běžného lehátkového kupé (pro dvě osoby) je soubojem “kdo z koho” – pro představu, v soupravě vlaku je běžně řazeno 12 vagónů, v exponovaných dnech je řazeno vagónů 16. Pokud se nezadaří vybojovat si příslušnost k britské aristokracii (vysvětlím níže), lze se bez uzardění snížit k cestě ve vozech k sezení. I tak si cestující bude připadat jak v domácím křesle – zejména, zakoupí-li si místenku na samostané sedadlo, rozložení míst k sezení je totiž 2+1.
caledonian sleeper 1st
Jestli-že jsem o odstavec výše zmínil pocitovou přítomnost k britské šlechtě, nebylo to samoúčelné. Interiér všech vozů Caledonian Sleeper totiž velmi přesně naznačuje, co cestující obdrží za ony nekřesťanské peníze: luxus. Stávající vozy Mark 3 a Mark 2, jež dosahují takřka 40-ti let stáří, poskytují cestujícím vskutku originální a nezapomenutelnou atmosféru, která přímo svádí usednout do pohodlného křesla, zapálit si v jedné ruce doutník a do druhé ruky vložit sklenici se skotskou whisky.
PT-scotrail-sleeper-first-class-lounge
Zatím se cestující ve Velké Británii budou s těmito poměrně starými (a přesto luxusními) vagony setkávat ještě minimálně po dobu dvou let, než dojde k náběhu nových, moderních vozů. Po pravdě řečeno, bude to smutné loučení – stávající moderní vozy již nedokáží vytvořit onu nezapomenutelnou atmosféru starších, luxusních salónních vozů. Škoda.
Pro úplnost dodejme, že nové vagony pro Caledonian Sleeper vyrobí španělský CAF.

Leave a Reply