Dnešní ráno bude nepříjemné pro všechny cestující, kteří měli rezervaci na některý z letů dopravce Flybe.

Konsorcium firem Virgin Atlantic, Stobart Aviation and Cyrus Capital Partners došlo k rozhodnutí, že agónii dopravce již nelze dále prodlužovat a proto včera, 4. Března, podalo návrh na vyhlášení konkurzního řízení vůči Flybe.

Konkurzní řízení, v němž se dopravce ocitl, však ještě neznamená úplný konec – stále ještě existovala trocha naděje, že management společnosti “zajistí zázrak” a Flybe přežije. Ona naděje však vzala za své v okamžiku, kdy agentura CAA vydala tiskovou zprávu, v níž oznamuje, že Flybe přestává s okamžitou platností provozovat lety operované pod jejich značkou.

Situace, v níž se dopravce Flybe ocitl, je dána souběhem několika nepříznivých faktorů, které Flybe doprovázeli v posledních měsících. V závěru loňského roku čelil dopravce nedostatku provozního kapitálu, nic méně stále existovala naděje na jeho záchranu. Stačilo pouze naplnit firemní pokladnu částkou v přibližné výši 100 milionů liber. A jakkoliv je to díky struktuře vlastníků divné, pokladna zůstala prázdná.

Na několik okamžiků byl ve hře i “odpustek” APD – Airport Passenger Duty, o jehož dočasném odpuštění ve prospěch dopravce jednala v loni v Listopadu britská vláda, nic méně k realizaci dočasného odpouštění poplatku nedošlo.

Dalším “zásekem” do firemních financí dopravce byl pokles dopravních výkonů o 50% – jak uvedl portál ITV. No a zřejmě poslední kapkou, která ukončila agónii nejznámějšího regionálního dopravce ve Velké Británii, je rozsah šíření viru Covid-19 – ten se prostřednictvím rušení rezervací a rušení jednotlivých letů do rizikových oblastí postaral o ono pomyslné závěrečné “finále”.

A zatím co provozovatelé letišť, jako je Manchester, Belfast, Edinburgh upadnou na pár okamžiků do lítostivé nálady (přeci jen Flybe je Flybe, a jejich “Dášeny” De Havilland D8 byly prostě nedílnou součástí koloritu regionálních letů…), na letišti v Southamptonu mohou rovnou vyvěsit černé vlajky – Flybe byl totiž se svými 96% absolutním “domácím” dopravcem, co se odletů a příletů týče. A zatím není jasné, jak nahradit výpadek tak zásadního dopravce.

Letecká společnost Flybe, původně Jersey European Airways, byla založena v roce 1979 sloučením dopravců Intra Airways a Express Air Services. Flybe lze označit za největšího a nejúspěšnějšího britského regionálního dopravce.

Ve flotile strojů se u Flybe vystřídaly stroje, s nimiž se proletět patřilo k “povinnosti” fanoušků letecké dopravní techniky: Bae 146, Dash Q8, Embraer 175/195, v ranných počátcích let osmdesátých bylo možné cestovat i v dnes již raritním Douglas DC-3.

Leave a Reply