Před čtyřmi lety jsem se na stránkách DM zmínil o leteckém dopravci FlyBe a pochválil jeho ekonomické výsledky. Čtyři roky utekly jak voda a vše se obrátilo: FlyBe se zmítá ve finančních obtížích.

Nicméně, FlyBe na tom není tak tragicky, aby “doletěl” k likvidaci, jako například Air Berlin. Na podzim loňského roku se vedení FlyBe Group rozhodlo veřejně nabídnout FlyBe k prodeji, a po necelých šesti měsících je jasné, že nabídka našla svého kupce. Tedy, aby to bylo přesné, našlo se více kupců, než se čekalo.

Nejprve se potichu objevily zvěsti, že zájem projevila společnost Virgin Atlantic ( Virgin Atlantic je obchodní značkou společnosti Virgin Atlantic Airways Limited, která patří do skupiny Virgin Group a Delta Air lines), ale nebylo úplně zřejmé, jakým způsobem by Virgin Atlantic chtěl do FlyBe vstoupit. V prosinci 2018 se k oněm “tichým zvěstem” přidal neméně tichý dovětek, že Virgin Atlantic bude mít v zádech finančního partnera Cyrus Capital Partners a rázem bylo jasné, odkud “peníze vanou”. No a aby toho nebylo málo, tento týden se veřejně odkrylo partnerství mezi Virgin Atlantic, Cyrus Capital Partners a dopravce Stobart Air ( ze skupiny Stobart Group, známý spíše jako Aer Arann), jež do FlyBe kapitálově vstoupí za cenu 2,2 milionu liber (cca 63 milionů Kč).

Zároveň s tím pak vznikne nový dopravce Connect Airways (Group?), v němž budou aktivní dopravci FlyBe a Stobart Air, zatím co Virgin Atlantic se bude i nadále držet svých zaoceánských letů, jež více-méně úspěšně operuje již od roku 1984. V novém uskupení bude mít Virgin Atlantic podíl 30%, stejně jako Stobbart Air, Cyrus Capital Partners pak bude držet 60-ti procentní podíl. FlyBe obdrží finanční injekci ve výši 20 milionů liber, což by mělo stačit na překlenutí finančních problémů a zajistit operativní hotovost.

Partnerství zmíněných společností je zároveň velmi příznivou zprávou pro mezinárodní letiště v Aberdeenu, kde je FlyBe zásadním dopravcem. Dobrá zpráva je to zejména proto, že dopravce easyJet oznámil na Únor 2019 ukončení letů z Aberdeenu na londýnský Gatwick (jedna rotace denně). A i když se jedná v celkovém součtu o vcelku nicotnou ztrátu, lze pochopit, že každá pence se ve finále počítá. Pokud by došlo na katastrofický scénář krachu FlyBe, pro letiště Aberdeen by taková situace mohla znamenat docela zásadní problém.

FlyBe Group PLC (operující pod obchodní značkou FlyBe) existuje od roku 1979 a je významným leteckým dopravcem na vnitrostátních linkách na území Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Do problémů se dopravce dostal na počátku roku 2010, kdy složil finanční jistinu na nákup 35-ti strojů Embraer. Další ranou byl nepovedený upgrade IT systémů společnosti v roce 2012, což firmu stálo 3,5 milionu liber. Posledním “hřebíčkem do rakve” pak bylo ovládnutí dopravce Loganair, což mělo dopravci přinést snažší přístup k Loganairem operovaným letům směrem na severně od UK položené ostrovy. Bohužel, převzetí Loganair se následně ukázalo jako finančně nevýhodné, FlyBe na tomto převzetí opět ztratilo finance v řádu jednotek milionů liber. Podle neověřených zdrojů činí v současné době provozní ztráta FlyBe 7000 liber šterlinků za hodinu.

Zatím není jasné, zda FlyBe projde změnou obchodní značky, ale zdá se pravděpodobné, že FlyBe, coby značka dopravce zanikne a místo ní se FlyBe stane součástí Virgin Atlantic. V úvahu také přichází využití značky Virgin Regional, ale to je pouhá spekulace. Té však nahrává skutečnost, že Virgin Atlantic patří na trhu mezi tzv. strong brand. Jinak řečeno, Virgin Atlantic je již dlouhodobě zavedenou a osvědčenou značkou, která o své místo na trhu bojovat nemusí – neboť ho již dávno získala. Navíc by se jednalo o řešení, které by bylo tzv. win-win pro všechny (win-win: termín, který zdůrazňuje prospěch všech zúčastněných): zákazník nebude pochybovat o značce Virgin (-Atlantic, -Regional), protože ji již dávno zná a ví, se jedná o značku zavedenou. FlyBe se dostane z finančních problémů, a získá jistotu “jedničky” na vnitrostátních letech – byť pod jinou značkou. No a Virgin Atlantic si za 2,2 milionů liber koupí vděčného “feedera” pro své TATL lety z Manchesteru a Gatwicku, včetně zkušeného personálu. Vůbec to nezní špatně.

Nechme se tedy překvapit, jak to celé dopadne.

A jako vždy, na závěr video z YT – trip report z Glasgow do Birminghamu:

Leave a Reply