[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text css_animation=”top-to-bottom”]

Letecká společnost FlyBe, která je ve Velké Británii známa, jako zejména vnitrostátní letecký dopravce, spouští novou službu – FlyBe shuttle.

[/vc_column_text][vc_column_text]Co si pod takovou službou představit? Nic složitého: většina dnes známých leteckých linek v Evropě je v režimu point-to-point, tedy z bodu do bodu, přímé lety. Avšak  ku příkladu v USA jsou velmi oblíbené a využívané tzv. přískoky – tedy lety, kdy na jedné letecké lince je obslouženo více zastávek. Nyní tento styl přískoků zkusí i FlyBe. Uspěje?
FlyBe sice operuje několik zahraničních letů – zejména směrem do Francie, ale známý je i ve vnitrostátní letecké dopravě – FlyBe v poslední finanční zprávě uvedlo, že podíl domácích letů je na úrovni 50%. Stálou klientelu dopravce získal zejména u pravidelné denní linky Southampton – Manchester. Nyní FlyBe zařadilo do svého letového řádu i ony již zmíněné vnitrostátní přískoky: linka bude začínat na ostrově Jersey s první zastávkou v Southamptonu, let pak bude dále pokračovat do Leedsu a z Leedsu do Aberdeenu. Tato linka s přískoky bude dostupná šest dní v týdnu, ráno směrem do Skotska a večer zpět na ostrov Jersey.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_gmaps title=”Mapa FlyBe Shuttle linky Jersey – Southampton – Aberdeen” link=”#E-8_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”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Otázkou samozřejmě zůstává, zda má “linka s přískokem” šanci na obchodní úspěch – zde si dovolím subjektivní odhad, a hlasuji pro ano. Důvody?
FlyBe ve své poslední finanční zprávě zveřejnil docela překvapivé informace – zatím co v Česko Republice aktuálně řešíme, co s ČSA a kam je dál směrovat, aby alespoň přežily, FlyBe na domácích, tedy vlastně regionálních letech, zvedl zisk na sedadlo na hodnotu £50,35, zatím co náklady na sedadlo se snížily o 3,9% na hodnotu £39,98 (bez nákladů na palivo). I ostatní finanční údaje jsou překvapivé – pokud se tedy bavíme o regionálním dopravci: v účetním roce 2012-2013 byl FlyBe ve ztrátě 1,6 milionu liber před zdaněním, avšak následující účetní rok 2013-2014 ukončil se ziskem 13,8 milionu liber (před zdaněním). Provozní hotovost byla v účetním roce 2012-2013 pouhých 1,6 milionů liber – což je velmi málo. Následující účetní rok však FlyBe vykázal cash-flow v hodnotě 10,5 milionů liber. Obsazenost letadel (tzv. load factor) FlyBe se pak zvýšila o tři a půl procent z 65% na 68,5%.
Je tedy zjevné, že restrukturalizace dopravce FlyBe je – prozatím – na úspěšné cestě. Snižuje náklady, zvyšuje zisk, podařilo se zvýšit obsazenost letadel a firma má solidní hotovost na pokrytí provozních nákladů. Ale zpět k položené otázce, zda může být letecká linka ve formě regionálních “zastávek” úspěšná.
Zde je nutné zmínit, že železniční doprava a autobusová doprava v tomto případě nemohou konkurovat. U železniční dopravy existuje přímý vlakový spoj pouze s dopravcem Cross-Country (patřící pod Virgin trains), v úseku Southampton – Manchester. Jednosměrné jízdné u vlakového spoje pak osciluje mezi £70 a £100 při cestovné době přibližně 5 hodin. Přímé autobusové spojení neexistuje – je nutné přestoupit buď v Birminghamu, nebo Londýně. Tak jako tak se cestovní doba vyšplhá na 8 hodin – přinejmenším, avšak je pravdou, že lze najít levnější jízdné, než v případě vlaku a letadla. FlyBe pak nabízí jednosměrnou letenku do Manchesteru za 74 liber v nejlevnější variantě, ovšem s cestovní dobou 2 hodiny (včetně odbavení) a čtyřmi spoji denně. V tomto konkrétním případě tak regionální letecká linka poráží ostatní konkurenční druhy dopravy bez sebemenších potíží: cena je stejná, ale cestovní doba zásadně kratší.
Je tedy možné, aby regionální letecký dopravce byl dlouhodobě úspěšný? Uvidíme za devět měsíců – to už bude známa finanční zpráva FlyBe za období 2014-2015.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][ad id=”57″][/vc_column][/vc_row]

Leave a Reply