Letecká společnost flydubai, která na podzim loňského roku rozšířila nabídku spojení mezi Prahou a Dubají, zveřejnila výsledky za rok 2014. Společnosti vykázala ziskovost ve výši 5,7%, což znamená, že značné investice, spojené s otevíráním nových linek v roce 2014, se nijak negativně na hospodaření společnosti neprojevily.

Rozvoj linek flydubai byl v roce 2014 skutečně pozoruhodný. Společnost otevírala v průměru jednu novou linku každých 16 dní a celkově tak zahájila lety do více destinací, než Emirates, Etihad a Qatar Airways dohromady (!) a společnost v počtu provozovaných destinací překonala i Etihad. V průběhu roku podle informací OAG provozovala lety do 91 destinací, což znamená nárůst o 20 destinací ve srovnání s rokem 2013. Pro zajímavost, Air Arabia, přímý konkurent flydubai v regionu, která byla založena o šest let dříve, v roce 2014 obsluhovala 100 destinací.

V roce 2014 flydubai otevřely, kromě jiných, i linky do Prahy a Bratislavy

V roce 2014 flydubai otevřely, kromě jiných, i linky do Prahy a Bratislavy

Rok 2014 se stal třetím v řadě, kdy společnost založená v roce 2009 vykázala zisk. Ziskovost společnosti ve srovnání s rokem 2013 lehce poklesla (na uvedených 5,7% ze 6% v roce 2013), ale byla vyšší než v roce 2012 (5,5%). Čistý zisk narostl o 12% na 250 miliónů dirhamů (AED), tj. přibližně 1,71 miliardy Kč v současném kurzu. Obsazenost letadel však v porovnání s ostatními nízkonákladovými dopravci stále zaostává. Podařilo se sice dosáhnout obsazenosti 65%, ale společnost zde má velký prostor pro zlepšení. Velmi dobrých ekonomických výsledků se flydubai podařilo dosáhnout i přesto, že se společnost musela vyrovnat s některými vnějšími negativními faktory, zejména rekonstrukcí vzletové a přistávací dráhy na letišti v Dubaji, což vedlo k nucenému omezení nabízene kapacity a poklesem poptávky na více trzích, zejména na Ukrajině a v Rusku.
Pro rok 2015 plánuje flydubai pokračovat v tradičním rozvoji flotily, když od roku 2011 každý rok doplňuje svoji flotilu  Boeing 737-800 o sedm až osm strojů ročně. Ke konci roku bude mít společnost k dispozici 50 letadel a pro rok 2016 předpokládá navýšení počtu o dalších osm strojů. Plány společnosti dále předpokládají, že po dosažení počtu 61 strojů ve flotile bude zahájen postupný proces obnovy této flotily. Společnost proto plánuje nákup 75 letadel typu 737 MAX 8 a v dlouhodobých výhledech pracuje se studií provozu flotily až o 200 strojích.
Beoing 737-800 flydubai v Bratislavě

Beoing 737-800 flydubai v Bratislavě

Pro budoucnost společnosti bude kromě běžných externích ekonomických a provozních faktorů, se kterými se musí vyrovnat každá letecká společnost, důležité vyřešit dvě základní záležitosti, které jsou interního charakteru. Jde o vztah k Emirates a hrozba přesunu na jiné letiště. Pokud jde o vztah k Emirates, zde bude záležet zejména na tom, jakou strategii ve vztahu ke svému „bratranci“ zvolí a nakolik Emirates dovolí, aby flydubai narušoval jejich obchodní zájmy. Pokud jde o změnu letiště, vláda v Dubaji požaduje, aby došlo k postupnému rozvoji nového letiště Dubai World Central – Al Maktoum International Airport (DWC) a protože kapacita letiště v Dubaji (DXB) se rychle naplňuje, zejména pokud jde o počet vzletů a přistání (tzv. sloty), bude snaha zde upřednostňovat provoz většími letadly, přepravujícím vyšší počet cestujících. Přesun na letiště Al Maktoum (Dubai World) by pro flydubai znamenal ztrátu části cestujících, které společnost generuje ze spolupráce s jinými dopravci. Jde pochopitelně především o Emirates, ale i mnoho dalších. Pro zajímavost, například United dodává flydubai v průměru 360 – 400 cestujících týdně, což není nevýznamný počet, pokud vezmeme v úvahu objem provozu United v Dubaji. Flydubai tak bude muset silně lobovat za zachování svého provozu na DXB, alespoň ještě po nějakou dobu.

Leave a Reply