Pomalu ale jistě se blíží parlamentní volby (2025), a proto nastal čas, aby nás politici začali oblažovat spoustou nesmyslů, cholerických výkřiků a hloupostí. I Mudr Martin Kuba, jihočeský hejtman, nezůstal pozadu a vyjádřil se k rozhodnutí dopravce Smartwings ukončit provoz na letišti v Českých Budějovicích.

Mezinárodní letiště České Budějovice (JCL) je bizarním projektem i na jinak smířlivé české poměry: bývalé vojenské letiště velmi regionálního charakteru, prošlo rekonstrukcí, která byla v roce 2019 završena dokončením výstavby nového terminálu k odbavením cestujících mezinárodních letů. Rekonstrukci letiště srdnatě a hlasitě podporoval tehdejší hejtman Jiří Zimola (ČSSD). Jak v témže roce uvedly servery iDnes a Zdopravy, celá taškařice přeměny bezvýznamného regionálního letiště na bezvýznamné mezinárodní letiště vyšla daňové poplatníky na 1,13 miliardy korun. Po dokončení rekonstrukcí a certifikaci může letiště v Českých Budějovicích odbavovat přílety a odlety i dopravních strojů do velikosti Airbusu A320 a Boeingu B737. Sláva veliká.

Mudr Martin Kuba Fotografie: Wikipedia.org

Vedení letiště se ukájelo představou, že na jejich ranvej brzy dosednou stroje nízkonákladových dopravců, jako je například Ryanair nebo Wizzair – což se nestalo. Politika dopravce Wizzair spočívá v provozování linek s dlouhodobou přepravní perspektivou; u dopravce Ryanair pak hrají důležitou roli finanční pobídky ze strany konkrétního letiště, díky nimž Ryanair sanuje finanční ztráty z provozu jinak ztrátové linky. A toho si byl vědom i Martin Kuba, který pro server iDnes v roce 2019 doslova řekl:

Strategického partnera jsme měli hledat už v době investice. Projekt je manažersky nezvládnutý, nikdo nemá jasnou představu o provozu, je to stejné, jako kdybych já jako podnikatel postavil za miliardu výrobní halu a nevěděl, co tam budu vyrábět, jak a pro koho

Ten samý politik se nyní podivuje skutečnosti, že dopravce Smartwings končí s dopravní obsluhou letiště České Budějovice. A aby toho nebylo málo, Kuba se k danému tématu vyjadřuje poněkud schizofrenním způsobem: nejprve 27. září pro server Echo24 s klidem džentlmena uvede, že se nejedná o nic zásadního a letiště se s danou situací vyrovná tak, že charterové lety budou obsluhovat jiní dopravci:

Komunikujeme s Čedokem. Z Čedoku máme informaci, že všechny linky budou zajištěné jinými dopravci. Je to jednostranné rozhodnutí Smartwings, jehož důvody já neznám. A protože pro nás je v této chvíli partnerem Čedok, tak komunikace probíhá mezi Jihočeským letištěm a Čedokem. Čedok pokračuje v prodeji zájezdů a tato informace (o Smartwings) by nijak neměla ohrozit nabídku zájezdů a odletů z Jihočeského letiště. Nemělo by to jakkoli omezovat nebo narušovat leteckou sezonu příští rok na Jihočeském letišti a všechny destinace, tak jak je Čedok nabízí, jsou prodávány i nadále

O den později, 28. září už zcela obrací, a na serveru Parlamentní Listy říká:

Považuji toto rozhodnutí společnosti Smartwings jako české letecké společnosti za nefér k obyvatelům těchto krajů. A zkusím vysvětlit proč. Náplní letecké společnosti by asi mělo být létat a mít plná letadla. My jsme s ČEDOKEM na našem letišti nabídli tuhle sezónu každý odlet s plně obsazeným letadlem. Ukazuje se, že zájem je obrovský. Takže ČEDOK dál rozšiřuje prodej a příští rok bude letů mnohem více a do více destinací a to už od února. A do toho, tahle společnost oznámí, bez jakýchkoli důvodů, že končí. Navíc jsme tu zprávu nedostali ani od Smartwings, ale pouze od ČEDOKU. A jediné, co slyšíme je, že jsou soukromá společnost a je to jejich obchodní rozhodnutí.

Argumentace hejtmana Kuby pak pokračuje rozhořčeným nářkem, v němž připomíná, že Smartwings obdržel v době pandemie Covid-19 od státu kompenzace ve výši cca 70 milionů korun a úvěr ve výši 2 miliard Kč u něhož je ručitelem stát.

Dobrá, pojďme panu hejtmanovi připomenout pár drobností:

Za prvé by bylo dobré, aby si pan hejtman uvědomil, že i on bude v budoucnu morální zodpovědnost za finanční ztráty, s nimiž se bude letiště České Budějovice potýkat. A že k takové situaci může dojít, je více než jasné.

Za druhé, Smartwings a.s. je podnikatelský subjekt, jehož hlavním zájem je podnikat tak, aby byl vytvářen zisk. Neexistuje žádný relevantní důvod, proč by měl jakýkoliv dopravce provozovat svoji činnost na letišti České Budějovice s finančními ztrátami jen proto, že si to přeje jakýsi regionální politik.

Co se týče úvěru, za jehož většinu ručí stát, pak i zde se nabízí logický argument: pokud měl pan hejtman pocit, že finanční půjčka je pro stát coby ručitele nevýhodná, mohl a měl se jako aktivní politik zasadit o to, aby bylo rozhodnutí o státní garanci zamítnuto, případně zrušeno.

Stejně tak hloupý je argument o výši finanční kompenzace ze strany státu ve prospěch Smartwings a.s. v době pandemie Covid-19: kompenzace byly vypláceny plošně každému podnikatelskému subjektu, který splnil v té době platné požadavky a který o ně požádal. Opět je nutné panu hejtmanovi připomenout, že v době pandemie Covid-19 byl aktivním politikem a mohl plně využít svého vlivu a postavení a zasadit se o to, aby kompenzace vypláceny nebyly.

Onen mediální výstup, který hejtman Kuba během pouhých dvou dnů předvedl svědčí o tom, že se nejedná o racionální komentář politika k daným situacím; spíše se jedná o hysterickou reakci dítěte, které má v rukou velmi drahou hračku (letiště) a chce, aby si sním a tou hračkou hrály i ostatní. Jenže stejně tak, jako děti nemají povinnost si hrát s drahou hračkou jiných dětí, tak ani Smartwings nemá povinnost obsluhovat bezvýznamné letiště, pokud to nepřináší kýžený finanční efekt.

Hejtman Kuba by měl co nejdříve dospět.

Leave a Reply