Nehoda letadla společnosti Indonesia AirAsia z 28. 12. 2014 se stala nejhorší leteckou nehodou roku 2014 z hlediska počtu obětí, když o život přišlo všech 162 osob na palubě letadla. Letošní rok tak bohužel nepokračoval v trendu posledních let, kdy jsme zaznamenávali postupný pokles počtu nehod, při kterých došlo k úmrtí osob na palubě.
Tento trend vyvrcholil v roce 2013, kdy došlo ke 29 nehodám s fatálními následky, při kterých zahynulo „pouze“ 265 osob a nejtragičtější byla nehoda Boeingu 737 společnosti Tatarstan Airlines u Kazaně, kterou nepřežilo 50 osob. Na druhou stranu je třeba ale zdůraznit, že rok 2014 je s počtem 455 obětí u případů nezpochybnitelných leteckých nehod (včetně nehody AirAsia) druhým nejlepším za posledních deset let, právě za rokem 2013.
Bohužel, celkový počet obětí v civilní letecké dopravě za rok 2014 musíme navýšit o dalších 537, což je celkový počet osob na palubách letů společnosti Malaysia Airlines MH 370 a MH 17. Tyto nehody do výše uvedených statistik nezahrnujeme úmyslně, protože se jedná o zcela specifické případy. Prvním je nevyjasněný osud letu MH 370, kde asi lze předpokládat, že se stroj zřítil, ale vzhledem k absenci jakékoliv, i sebenepatrnější indicie o skutečném konci tohoto letu, prozatím cestující a posádku letu do černých statistik letošního roku nezapočítáváme. Stejně tak do statistiky nezahrnujeme oběti z letu MH 17, v tomto případě nezpochybnitelné, protože zde nešlo o nehodu v pravém slova smyslu, ale ke zřícení došlo vlivem vnějších okolností, které výrobce, provozovatel či posádka nemohli ovlivnit.
Toto rozdělení či oddělení považujeme za důležité, protože letecká doprava je obor lidské činnosti, který na bezpečnost klade maximální požadavky a proto každé vyšetřování letecké nehody (od malých či banálních až po ty skutečně závažné a fatální) směřuje nejen k odhalení její příčiny, ale zároveň na základě výsledků tohoto vyšetřování jsou vždy přijímána opatření, aby se podobným událostem v budoucnu zabránilo. Začátkem roku 2015 vám proto přineseme článek o leteckých nehodách, kde výsledky vyšetřování a následně zavedená opatření zásadním způsobem přispěly ke zvýšení bezpečnosti letecké dopravy.
Nejtragičtější civilní letecké nehody roku 2014 (s počtem obětí vyšším než 10)
Datum | Typ | Registrace | Provozovatel | Oběti | Místo nehody | |
1 | 16. 2. 2014 | DHC-6 Twin Otter 300 | 9N-ABB | Nepal Airlines * | 18 | Sandhikhark |
2 | 21. 2. 2014 | Antonov 26 | 5A-DOW | Libyan Air Cargo | 11 | Grombalia |
3 | 17. 5. 2014 | Antonov 74TK-300 | RDPL-34020 | Laos Government | 16 | Xieng Khouang (XKH) |
4 | 23. 7. 2014 | ATR 72-500 (72-212A) | B-22810 | TransAsia Airways | 48 | Magong (MZG) |
5 | 24. 7. 2014 | MD-83 | EC-LTV | Swiftair pro Air Algérie | 116 | Gossi |
6 | 10. 8. 2014 | HESA IrAn-140-100 | EP-GPA | Sepahan Airlines | 39 | Tehran-Mehrabad (THR) |
7 | 28. 12. 2014 | Airbus A320-216 | PK-AXC | Indonesia AirAsia | 162 | Jávské moře |
*= dopravce na černé listině EU
Příště Vám nabídneme přehled leteckých nehod, jež zásadním způsobem ovlivnily vývoj bezpečnostních, či technologických norem v civilním letectví.
Články s podobnou tématikou
V civilním letectví se blýská na horší časy – světové aerolinky potřebují na přežití dalších 70 miliard dolarů
Poslední „evropský“ Boeing B717 se vydal na svoji poslední cestu
RAIB: Rail Network musí zásadně zlepšit bezpečnost svých zaměstnanců, ukázalo vyšetřování fatální nehody