Letiště Lyon, Paříž a Gatwick – co mají společného?

Aktuality Infrastruktura leteckého provozu Infrastruktura silniční dopravy Letecká Doprava Silniční Doprava

Pokud pominu fakt, že ve všech třech případech se jedná o mezinárodní letiště, pak mají společnou jednu inovativní technologickou novinku: automatizované parkovaní osobních vozů prostřednictvím robotů, kteří se (všichni) jmenují Stan.

A soudě podle videa, které onu novinku doprovází, vůbec se nejedná o hloupé řešení. Nevím, jak to vypadá na parkovištích u letiště Lyon; stejně tak netuším, jak vypadají parkoviště kolem letiště Charlese de Gaulla v Paříži. Zato vím velice přesně, jak úzká jsou parkovací stání na letištích Heathrow, Luton, Stansted a Gatwick – všude jsou neskutečně úzké parkovací sloty. Tak úzké, že vystoupit z vozu občas znamená bojovat s vlastním tělem, abych dveřmi svého vozu nepoškodil lak vozu parkujícího na vedlejším parkovacím místě. A právě posledně zmíněného letiště, Gatwicku, se týká zkušební provoz, se kterým se na letišti budete moci setkat od Srpna tohoto roku.

Princip služby, která řeší parkování vozu v celém jeho procesu, je dokonalý v tom, že řidič osobního vozu nemusí hledat volné parkovací místo na daném parkovišti a nemusí složitě a nepohodlně řešit vystupování z vozu – jediné, co musí udělat je to, že se svým vozem zajede do krytého přístavku, kde systém ANPR (Automatic Number Plate Recognition) podle poznávací značky vozu vyhledá v interní databázi data, na jaký let bude cestující nastupovat, jaký je momentální status onoho letu a jakou dobu parkování má dotyčný cestující rezervaci. Úhrada služby je provedena předem, takže není třeba žádných dalších formalit – prostě jen vystoupíte z vozu, vezmete si zavazadla, zamknete vůz a odejdete. O vše ostatní se již postará Stan – tedy robotické vozítko, které si vůz vyzvedne a přesune jej do zadaného sektoru a zaparkuje jej ve volném parkovacím slotu.

Je fakt, že při sledování videa jsem si vzpomněl na to, že spousta osobních vozů má velmi citlivý systém zabezpečení, který se mnohdy spouští byť i jen v okamžiku, kdy kolem zaparkovaného vozu projede vůz jiný. Takže se možná dočkáme situace, kdy sice nebudeme muset řešit adrenalinovou hru „vysvoboď své tělo ze zaparkovaného auta“, zato však můžeme mít parkoviště plné „hulákajících“ aut. Nicméně, každá inovace je provázena porodními bolestmi, takže soudím, že výrobce, firma Stanley Robotic, si s tímto případným problémem určitě poradí.

Firma Stanley Robotic byla založena v roce 2014 a nese jméno podle prvního prototypu autonomního vozítka (Stanley, zkráceně Stan). První prototyp byl vyroben v roce 2015, provozní testy a zkušební provoz se uskutečnili na pařížském letišti Charlese de Gaulla. S pravidelným provozem automatizovaného procesu parkování se pak začalo v roce 2016 na stejném letišti, kde je tímto způsobem zajištěno odbavení parkujících osobních automobilů na parkovišti Roissy.

Na letišti Gatwick by měl být systém testován na jednom z parkovišť pro dlouhodobé parkování, avšak zatím se mi nepodařilo zjistit, kterého terminálu by se onen test měl týkat, nicméně určitě budu toto téma sledovat, takže k aktualizaci článku zcela jistě v budoucnu dojde.

Napsat komentář