23 září, 2021

Zajímavosti ze světa dopravy

Norsk Gulasj: hurá za oceán! Aneb: když to nevyšlo předtím, zkusíme to znovu. A tentokrát úplně stejně!

Zcela normální je to, že když se vám něco nepodaří a zkrachujete, tak velmi pravděpodobně se nebudete pouštět v brzké době do toho samého projektu, na němž jste si vylámali zuby – a vyluxovali provozní bankovní účet.

Bjoern Kjos, bývalý mamažer Norwegian Air Shuttle, nyní zakladatel Norse Atlantic Airways

Ovšem Norové, to jsou panečku jiní bouráci. Řeč je konkrétně o trojce Bjørn Tore Larsen, Bjørn Kise, a Bjørn Kjos. Tito tři pánové stojí za zrodem projektu Norse Atlantic Airways a jejichž cílem je s touto novou, leteckou společností konečně dobýt trh nízkonákladových letů přes Atlantský oceán. S tímto novým konceptem levných letů v ekonomické třídě… … …

Počkat! Ten koncept přeci není nový, vždyť ještě nedávno takto létaly přes oceán Norwegian Air Shuttle!

A abychom v tom měli jasno: je nutné si zde připomenout, že Norwegian Air Shuttle (NAS) byly v dobách své největší slávy čtvrtou největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě – po konkurentech Ryanair, easyJet a WizzAir. A na poli evropského leteckého nebe si NAS vůbec nevedly špatně – tedy až do okamžiku, než se vedení firmy v roce 2009, kde vládl pevnou rukou Bjørn Kjos (ano, to je ten pán, jehož zmiňuji o odstavec výše…) rozhodlo, že vstoupí do segmentu zaoceánských letů. Když pak dopravce v roce 2013 opravdu lety do Bangkoku a New Yorku zahájil, byl to vlastně začátek jeho budoucích problémů. Výrazně tomu napomohla i objednávka nové dopravní techniky: 22 letadel typu B737-800 a 100 letadel typu B737MAX-8. Aby toho nebylo málo, přihodil na vrch objednávku u Airbus Industries na 100 letadel A320NEO.

Abych to zjednodušil.

Onen „norský guláš“ (aka Norse Atlantic Airways) má na pánvičce svůj základ v podobě tří bývalých manažerů Norwegian Air, k němuž se následně přihodí troška toho koření v podobě wet-lease dvanácti Boeingů 787-Dreamliner od – no zkuste hádat – samozřejmě, od Norwegian Air Shuttle. Když to pořádně zamícháme a necháme tu směs, aby se prohřála, budeme tu mít nefalšovaný Norsk Gulasj, o němž nikdo neví, jak bude chutnat: máme tu bývalé manažery úspěšných aerolinek, které málem přivedli ke krachu díky megalomanské objednávce dvou set kusů letadel a nápadu rozlétat trans-atlantické lety a kteří se po odchodu z málem zkrachovalých aerolinek rozhodli, že si založí nové aerolinky, které nabídnou primárně trans-atlantické lety, k čemuž si půjčí dopravní techniku od onoho málem zkrachovalého dopravce…

Ano. Stojím si za tím, že „norský guláš“ je ten správný a přesný popis toho, co jste právě četli. Protože opravdu nevím, jak tomu říkat jinak.

A hlavně: nevěřím tomu, že ten výsledek bude vůbec někomu chutnat. Na druhou stranu, všichni tři jmenovaní už mají reálnou zkušenost s tím, jak dovést aerolinku k téměř krachu, takže pokud je to potká znovu, budou na to velmi dobře připraveni.

Doposud známé informace:

Norse Atlantic Airways předpokládá, že své lety začne operovat od prosince roku 2021, s použitím dopravní techniky Boeing B787 Dreamliner v konfiguraci 32/259 (premium economy, 2-3-2 / economy  3-3-3), jež si pronajme formou wet-lease (včetně posádek) od Norwegian Air Shuttle. Na evropské straně „guláše“ bude Norwegian sloužit jako feeder cestujících z Evropy do USA, kdo bude partnerem na straně za oceánem zatím není známo. Aby se dopravce vyhl přísně regulovanému pracovnímu trhu v Norsku, bude najímat své zaměstnance ze základen Norwegian Air Shuttle v USA, v Irsku a ve Velké Británii – kde také hodlá založit dceřinné společnosti. Dopravce zatím nemá AOC v žádné ze zemí, kde hodlá působit, stejně tak není ani známo, z jakých konkrétních letišť by měly být jednotlivé lety operovány.

%d bloggers like this: